Tüketen Değil Üreten Bir Nesil: Maker Çocuklar

Yazan: Özüm Canbeldek – Editör: Birol Şevki Tavlı

Maker Hareketi İle Kendin Yap

Maker hareketi aslında yıllardır varolan fakat son yıllarda adını daha sık duymaya başladığımız bir akım. Peki nedir bu maker hareketi? Genel bir tanım yapmak gerekirse maker hareketi, teknoloji ile ‘’Do It Yourself’’ (Kendin Yap) kültürünü birleştiren bir akım. Bir maker istediği her alanda üretim yapabilir, buna sabun yapmak da dahil uçak tasarlamak da.


Düşün, Tasarla, Paylaş

Maker hareketine katılarak üretime geçmek için belli bir yaş koşulu yok çünkü maker hareketi 7’den 70’e, üretime ilgisi olan herkese hitap ediyor. Maker eğitimlerinin ilk basamağını okul öncesi çocuklar oluştururken yetişkinler için belli bir yaş sınırı bulunmuyor.

Atölyelerde üç boyutlu yazıcı, robotik ve drone üretimi gibi birçok farklı çalışma yapılıyor. Küçük yaş gruplarına yönelik eğitimler ise çocukların dikkatini çekebilmek ve yaratıcılıklarını kullanmalarını sağlamak amacıyla eğlenceli hale getirilerek yapılıyor. Bu eğitimlerin bir bölümünü artırılmış gerçeklik, makey makey ve kimya atölyesi oluşturuyor. Artırılmış gerçeklik atölyesinde çocuklar kendi yarattıkları karakterleri ve nesneleri dijital ortama yansıtarak onların üç boyutlu hallerine ulaşıyorlar. Makey makey çalışmasında ise çocuklar, meyve, oyun hamuru gibi iletkenler ile bilgisayarlara komutlar verirken, kimya atölyesinde diş macunu, sabun gibi maddeler üreterek aileleri ile kullanmak üzere evlerine götürüyorlar. Okuma-yazma bilmeyen yaş grupları içinse bu eğitimlerde özellikle görsellere önem veriliyor. Örneğin, renkli oklar sayesinde ileri-geri komutları verilerek oyuncakların çocuklar tarafından hareket ettirilmesi sağlanıyor.

Tüketen Değil Üreten Bir Nesil

Peki neden çocuklar? Tüketimin kaçınılmaz olduğu bu çağda çocukların hayal güçlerini kullanarak üretime geçmeleri bu akımın başlıca amaçlarından biri. Onların küçük yaşta bu yaratıcı dünyanın içine girmesi, yaşadığımız tüketim çağında başarılı birer üretici olmalarını sağlıyor. Maker hareketinin kazandırdığı temel özellikler sayesinde çocuklar, sıradan tüketiciler olmaktan çıkarak kendi oyunlarını, robotlarını ve ya elektronik devrelerini tasarlayarak bunları başkalarıyla paylaşan üreticiler haline geliyorlar. Bunların yanı sıra üretim esnasında karşılarına çıkacak problemlere karşı nasıl çözümler üreteceklerini öğrenerek çözüm odaklı ve algoritmik düşünmeye başlıyorlar.

‘’Aileler, haftasonları çocuklarını nasıl yüzme, basketbol kurslarına gönderiyorlarsa artık maker kurslarına da göndermek istiyorlar.’’


Çocuklara yönelik eğitimlerine maker laboratuvarlarında devam eden Maker Çocuk’tan Mehmet Azer Altay , maker ve kodlama çalışmalarının yaygınlaşmaya başlamasıyla ilgili olarak ‘’Son yıllarda maker hareketi daha fazla duyulmaya başladı. Veliler bizi arayıp ‘Çocuğum kodlamayı öğrensin, yeni bir şeyler üretsin.’ diyerek bilgi almak istiyor. Biz de bu eğitimlerde neler yaptığımızı anlatıyoruz. Aileler, haftasonları çocuklarını nasıl yüzme, basketbol kurslarına gönderiyorlarsa artık maker kurslarına da göndermek istiyorlar.’’ diyerek son yıllarda bu akımın daha geniş kitlelere ulaştığına dikkat çekiyor.

Yorum Bırakın