Çocuklar İçin Yeni Oyunlar ve Uygulamalar: CNR EXPO Games Week 2017

YAZANAyça Sarıyıldız

 

Oyunseverlerin gözdesi CNR Games Week İstanbul’a gittik, çocukların ilgisini çekebilecek oyun ve uygulamaları sizler için derledik.

Dijital oyun dünyasının en yeni oyunlarını, uygulamalarını her yaştan oyunsever ile buluşturmayı hedefleyen CNR Games Week İstanbul 2-5 Kasım 2017 tarihlerinde CNR Expo Yeşilköy’de düzenlendi. Fuarda amatör ve profesyonel oyunseverlerin ilgisini çekebilecek yeni oyunlar, oyun içeriği üreticileri, oyun geliştiricileri, teknoloji şirketleri, oyun distribütörleri ve oyun tasarımcıları yer aldı. Fuarda oyun tanıtımlarının yanı sıra, e-sports mücadeleleri, yeni teknolojilerin lansmanları, Cosplay etkinlikleri, Sessiz Disko, Scate park gibi çok sayıda etkinlik vardı. Biz de Dijital Medya ve Çocuk ekibi olarak dört gün süren bu fuarı ziyaret ettik ve çocukların ilgisini çekebilecek, gelişimlerine katkı sağlayacağını düşündüğümüz oyunları, uygulamaları sizler için haberimizde yazdık.

Kendi oyunum oyun motoru

“Dünyanın eğitimsel amaçlarla hazırlanmış ilk ve tek oyun motoru. Üstelik Türkçe!” sloganı ile yol alan GameLab İstanbul mobil oyun geliştirme ekibine ait Kendi Oyunum Oyun Motoru, Games Week’te gözümüze çarpan temsilcilerden. Teknolojik olarak oyun yazılımında tamamıyla bağımsız olan motor, 10-16 yaş arasındaki çocuklara kendi oyunlarının yazılımını ve kod yazılımı yapmayı öğretiyor. Dilinin tamamen Türkçe olmasına dikkat çeken Pazarlama Müdürü Gonca Genç, çocukların bu sayede anlayarak kendilerini geliştirdiklerini ve sıkılmadan öğrendiklerini belirtiyor. 

Çocuklar kendi oyununu yaratıyor!

Gonca Genç geliştirdikleri uygulamayı şu şekilde özetliyor: “Tamamen çocuklara kod yazmayı öğretiyoruz. Piyasada kod yazılım eğitim veriliyor evet ancak onlar algoritma mantığı ile işliyor. Biz ise algoritmanın ötesine geçiyoruz. Çocuk geldiğinde kod yazacak ve bunu Türkçe bir yazılım ile yapacak çünkü Türkçe yazmaya başladığı zaman çocuklar anlıyor. Hiç kodlama bilmeyen birisine gösterdiğimiz zaman komutu oluşturabiliyor ve ekrana örnek olarak “resmi çizdir” diye yazdığımızda resim oluşuyor. Bu sayede Türkçe’yi oyun yazılımı öğrenmeye başladığı için kolaylıkla ve eğlenerek öğreniyor ve sıkılmıyor. Türkçe olduğu zaman hatalarını fark edebiliyor. Bu sayede çocuk hem üretime geçiyor, hem bilinçleniyor aynı zamanda da kendi oyununu yaratıyor ve sadece tüketmiyor.” Günümüzde çocukların tablet kullanımına da dikkat çekiyor ve ekliyor: “Biz 9-16 yaş arasında çocukların oyun oynayarak tablette geçirdikleri,tükettikleri vakti verimli hale getirebilmek için ‘Ne yapabiliriz?’ sorusunu sorarak yola çıktık. Çocuklarımızı gözlemledik, dedik ki biz bu oyun motorunu eğitimsel amaçlı yaparsak çocuğu tüketim aşamasından üretim aşamasına geçirmiş olacağız.” 

Dünyada ve Türkiye’de toplamda 6 tane oyun motoru yazan firma olduğunu belirten Gonca Genç son olarak “2007 yılından beri oyun geliştiriyoruz ve 26 tane oyun yayınladık, 13 tane de oyun motoru yazdık. geçen sene de 500 bin TL hibe desteği sayesinde İstanbul Aydın Üniversitesi’nde bize bir ofis tahsis edildi, orda çalışmalarımızı üniversite öğrencileriyle birlikte üretiyoruz.” dedi. Web sitesine girerek erişim sağlanabileceğini belirten Genç, şu an yayındaki versiyonun ücretsiz olarak edinilebileceğini ekleyerek aynı zamanda sömestr tatili için çocuklara yönelik eğitimler planladıklarını da belirtti.

Doughlings: klasik tuğla kırma oyunu yepyeni bir halde

Oyun geliştirici firma Hero Concept’in yeni oyunu Doughlings ile dikkatimizi çekti. Arkanoid yeni tuğla kırma oyunu tarzına sahip oyun yeniliklerle ve farklı bir amaç ile oluşturulmuş. Oyun hikayesinde başrolü bir bilim adamı olan Morpheus üstleniyor. Kendisi doktor olduğu için DNA’sını değiştirerek güçleri farklı olan karakterlere bürünebiliyor ve bir amacı mevcut. Morpheus’un amacı hasta olan halkını iyileştirebilmek. Doughlings dünyasının üç büyük bölümü var: Köy, Orman ve Harabeler. Oyuncu seviyeleri geçtikçe bölümler daha da zorlaşıyor.  

Hero Concept Pazarlama Müdürü Eray Uygun oyunun dinamiklerini ve  “iyileştirme” amacını şu şekilde açıklıyor: “Aslında bizde öldürme, yok etme dinamiği yok, iyileştirme tabirini kullanıyoruz. Her ne kadar ismi zor söylense de içeriği çok tatlı bir oyun. Biz bu oyunu yaratırken kesinlike içinde şiddet, savaş veya günümüzde çocukları negatif yönde etkileyebilecek herhangi bir şey olmamasına dikkat ettik. O yüzden hedef kitlemiz aslında çok büyük. 7’den 70’e herkesin oynayabileceği türden bir oyun. Zaten hikayesinde de amaç, düşmanları yok etmek , öldürmek veya katletmekten ziyade kendi halkı hastalanan bir bilim adamının halkını kurtarmak için elinden geleni yapması üzerine kurulu.”

Eray Uygun çocukların gelişim çağında kendilerine bir “public figure” belirlediklerine ve özellikle yarattıkları oyunun refleks kontrolünü geliştireceğine de dikkat çekiyor. “Çocukların özellikle gelişim çağındayken bir ‘public figure’e ihtiyacı vardır ve genellikle ilk public figure babaları olur, öğretmenleri olur, en yakın arkadaşı olur. Belki de bir süper kahraman olur. Bizim karakterimiz Morpheus aslında çocukların kendine özdeştirebileceği bir isim. Diğer yandan da zaten oyunumuzun oynanış dinamikleri günümüzde bir çok çocuğun oynadığı oyundan çok farklı. Özellikle bahsettiğimiz yaş aralığındaki çocuklar öğrendikleri şeyleri unutmayan ve kendi hayatına da uygulayan, beyinleri öğrenime aç çocuklar. Bizim oyunumuz direk olarak tepkiye, reflekse dayalı çünkü iyileştiren topu düşürmemeniz lazım. Gelişme çağındakı çocukların reflekslerini kontrol edebilmeleri gerçekten çok önemli çünkü refleks dediğimiz şey aşamalı ilerleyen bir şey. Birincisi düşünmek ikincisi de onu uygulamaya sokmak ve sonucunu görme.”

Oyunu Android ve iOS için indirmek mümkün. Oyun ile ilgili tüm bilgiler ise oluşturmuş oldukları web sitesinden edinebilirsiniz. http://heroconcept.com/doughlings/

Macrotis: Annenin yavrularına ulaşma hikayesi

Fuarda dikkatimizi çeken diğer bir oyun ise dijital oyun geliştirici ekip Proud Dinosaurs’un yarattığı Macrotis oldu. Macrotis, çoğunlukla Avustralya’da yaşayan ve kıtanın simgelerinden biri olan keseli bir tavşan. Tahmin edildiği gibi oyunun başrölünde Macrotis yer alıyor. Doughlings gibi hikayesi olan oyun, dünyanın bir gün sular altında kalmasıyla felaket sırasında yavrularından ayrı kalan bir anne macrotisin yeraltı mağaralarında yolculuğa çıkmasını ve çocuklarına ulaşma çabasını konu alıyor. Karakter kemirgen bi hayvan olduğu için çeşitli kökleri kemirebiliyor, kazabiliyor ve oyun süresince de çeşitli çevresel bulmacalar çözerek yavrularına ulaşıyor. Oyun her yaştaki bulmacasevere hitap ediyor.

Oyunu geliştiren on kişilik ekipte yapımcı olarak yer alan Çağan Yanılmaz günümüzde dijital oyunların çocukları düşünmeye itebileceğini, onları aktifleştirebileceğini düşünüyor. “Bizim zamanımızda, ben de bilgisayar oynarak büyüdüm, bu tarz bilgisayar oyunları düşünmeyi gerektiren, çözüme ulaşmak için bir şeyleri düşünüp bir şeyleri çözmeniz gereken şekildeydi. Biz de bu oyunu tasarlarken insanları düşünmeye yöneltmek istedik. Çevresel bulmacalar derken biz aslında oyuncunun bunu düşünüp karakteri hayvanın özelliklerine göre kemirtmesini bekliyoruz.”

Oyun geliştirici ekibin web sitesinden detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz. http://www.prouddinosaurs.com/

Aynı zamanda dijital Medya ve Çocuk ekibi olarak 2-5 Kasım tarihleri arasında gerçekleşen CNR Expo Games Week’te derlediğimiz dijital oyunlar ve uygulamalar videomuzda. https://www.youtube.com/watch?v=tMkvoVrDYX0&t=1s

Yorum Bırakın