YAZANZeynep Zati

 

Tipeez.com Türkiye’deki ilk çocuk ve gençlik portalı olarak ele alınıyor. Portalın çocuklara ve gençlere yönelik farklı ve eğlenceli faaliyetleri bulunuyor. Çocuklar Tipeez’de sosyal aktiviteleri keşfedebilir, arkadaşlarıyla sohbet edebilir, güncel haberleri okuyabilir ve kişisel ajandalarını oluşturabilirler. Bununla birlikte sitede çocuklara yönelik eğlenceli oyunlar damevcut. Tipeez’in en önemli özelliklerinden biri ise çocukların güvenliğini önemseyen bir internet sitesi olması. Tipeez’in kendisine özel yüksek seviyeli tarama imkanına sahip ve ebeveynlere kontrol yetkisi sağlayan bir sistemi var. Bunun yanında “Word Up!” isimli programla çocuklar site yöneticileri tarafından onaylanan, kaba bir dil kullanmadan çocuklara başkalarıyla konuşma özgürlüğünü tanıyor. İnternet sitesi 7-18 yaş aralığındaki çocukları hedefliyor ve bu yaş aralığı dışındaki hiç kimsenin siteye kayıt olma şansı bulunmuyor. İnternet sitesi günümüzde pek duyulmamış bir site. Şu anda siteye beta sürümü ile ulaşmak mükün.

Tipeez 2016 yılında Çocuk Medya Araştırması’nı gerçekleştirmiş. Araştırma sonuçları 2 Ocak 2017’de MediaCat adlı popüler internet sitesinde de yayınlanmış. Araştırma Türkiye genelinde 8-15 yaş aralığındaki kız ve erkek çocukların cevapları ile hazırlanmış durumda. Toplamda 1000’e yakın %60 erkek, %40 kız oranında cevaba sahip bu araştırmadaki en önemli bulgular ise şu şekilde;

  • Aileler dizüstü ve/veya masaüstü bilgisayarlarını çocukları ile paylaşırken mobil cihazlarını paylaşmayı tercih etmiyor. Sadece %10’a yakın bir kesim anne-babasının bilgisayarını kullanıyor.
  • Çocukların %50’sinin kendine ait bir akıllı telefonu, %48’inin de kendine ait bir masaüstü bilgisayarı var.
  • Çocukların yaz tatilinde yapmayı en çok sevdiği aktivite %32 oranı ile internete girmek iken, %25’i de tercihini arkadaşlarıyla sokağa çıkmaktan yana kullanıyor.
  • Çocukların %39’u günde 7 saat internet kullanıyor ve ebeveynlerin sadece %35’i çocuklarının internet kullanımını kontrol ediyor.
  •  “İnternette en çok hangisini yapıyorsun?” sorusuna verilen en ağırlıklı cevaplar %37 oranı ile “sosyal medyada takılıyorum” ve %31 oranı ile “oyun oynuyorum” cevapları iken en az verilen cevaplar ise %7 oranı ile “ders çalışıyorum” ve %4 oranı ile “arkadaşlarımla konuşuyorum” olarak rapora işleniyor.
  • Raporda verilen ek bir bilgiye göre ise çocukların en çok tercih ettiği sosyal medya mecrası YouTube bunun sebebi ise oyun inceleme ve oynama. YouTube’dan sonra sırayla Facebook, Instagram ve Snapchat geliyor. En az tercih edilen mecra ise Twitter.
  • Çocukların %16’sının da 500’den fazla takipçisi bulunduğu da raporda dikkat edilen bir bulgu.
  • Teknolojik ürünün satın alımında çocuğun rolü konusuda %62 oranında “ortak karar veriliyor” cevabı çıkıyorken %20 oranında da “ben istiyorum, ailem alıyor” cevabı ile karşılaşılıyor.

Leave A Comment