YAZANEzgi Gezer

Her on ebeveynden dokuzu, ekran karşısında e-posta yanıtlarken kendilerinden bir şey isteyen çocuklarına “Bir saniye” diyor.  Dijital dünyanın dışına çıkmak biz yetişkinler için bile bu denli zorken, hayalle gerçeği zaten birbirine karıştıran üç yaşında bir çocuğun halini varın siz düşünün. Hele de insanı kendine çeken, eğlenceli ve sürükleyici bir deneyime dalıp gitmişse. Beş yaşında olduğunuzu ve her bölümü bir öncekinden güzel olan çizgi filmler izlediğinizi varsayın. Belki de sekizinizdesiniz ve Minecraft’ta muhteşem şeyler inşa etmeye doyamıyorsunuz. Neden durmak isteyesiniz ki?

Çocukları dijital cihazlardan uzaklaştırmak işte bu yüzden çok zor. Gözdağı vermek pek işe yaramazken, üstelik son araştırmalar, çocuğunuza “Son iki dakikan!” demenin de iyi bir seçenek olmadığını söylüyorsa, ne yapabilirsiniz? Neyse ki, Amerikan Pediatri Akademisi, ekran kullanımı konusunda ebeveynlerin suçluluk duygularını hafifleten bazı yönlendirici ilkelere sahip. Tabii, bir noktada çocuğunuzu tabletten uzaklaştırmanız gerekiyor. Güçlü bir rol model olmanın yanı sıra, çatışmayı en aza indirmek ve aradığınız dengeyi bulmak için şu ipuçlarını kullanabilirsiniz:

1)Başka bir etkinlik oluşturun (Eğlenceli gösterebilirseniz ne âlâ). Dijital cihazların minik kullanıcıları için bir şeyden başka bir şeye geçmek zordur. Çok zor. Yapılacak bir sonraki şey, yemek yemek gibi “yapılması zorunlu” bir iş olsa bile, çocuğunuza sırada ne olduğunu söyleyin: “Dur dediğimde tabletin uyku vakti geldi demektir. Bakalım onu ne kadar hızlı kapatabiliyorsun. O uyurken biz de yan odaya geçip boyama yapabiliriz!”

2)Çocukların, ekran karşısında geçirdikleri zamanı takip edebilmeleri için görsel ve işitsel ipuçları kullanın. Zamanı nasıl anlatacaklarını henüz bilemeyen çocuklar için zamanlayıcı kullanmayı deneyin, böylelikle zaman yönetiminden sorumlu olmalarını sağlayabilirsiniz: “Süre dolduğunda saat böyle gözükecek, şu sesi çıkaracak” gibi.

3)İçinde zaman ayarlayıcı olan uygulamalar bulun. Kimi uygulamaların zaman ayarlama özellikleri var, süre bittiğinde uygulama kendi kendine kapanıyor. Çocuğunuzun bir uygulamadan diğerine geçmediğinden emin olmaksa size kalıyor.

4)Çocuğunuza, bir bölümün, seviyenin ya da etkinliğin sona ermesi gibi doğal bir aralıkta mola verebileceğini söyleyin. Çocukların bir şeyin ortasında durması zordur, hatta yetişkinlerin bile. Çocuğunuz cihazı kullanmaya başlamadan önce, ne yapmak veya ne oynamak istediği hakkında onunla konuşun ve ara vermek için hangi noktanın daha iyi olacağına, bunun ne kadar süre gerektirdiğine karar verin. Sınırları birlikte belirleyin ve o sınırlara uyun, elbette birkaç dakikalık esneklik payı bırakabilirsiniz.

5)Çocuğunuz sınırları zorladığında sonuçları konuşun ve takipte kalın. Hiçbir çözüm işe yaramasa bile, çocuğunuz dijital cihazları elinden bırakmadığı zaman, bunun sonuçlarının neler olacağını onunla önceden konuşmuş olmanız önemli. Küçük çocuklar için, “Eğer kapatmak zor geliyorsa, tablet bütün bir gün boyunca yok.” gibi bir cümle olabilir bu. Daha büyük çocuklar içinse, cihazları ortak alanda tutmak ve uyulmasını beklediğiniz davranış kurallarını belirlemek gerekecektir. Eğer sizinle işbirliği yapıp dijital cihazların kullanımı konusunda daha ılımlı ve daha düzenli davranırsa, çocuğunuza daha fazla esneklik gösterebilirsiniz.

Kaynakça: https://www.commonsensemedia.org/blog/5-strategies-for-getting-kids-off-devices?utm_source=Twitter&utm_medium=social

Leave A Comment