OFCOM’un Çocukların Medya Kullanımı ve Tutumları Raporu 2019

YAZANSelinay Yüksel

İngiltere‘nin telekom, televizyon, radyo ve posta endüstrilerini düzenleyen kurumu olan OFCOM (Office of Communications) tarafından hazırlanan “Çocukların Medya Kullanımı ve Tutumları Raporu”, 4 Şubat 2020 tarihinde yayınlandı. Rapor, İngiltere’deki çocukların medya kullanım alışkanlıkları ve medya okuryazarlığına dair verileri ortaya koyuyor. İngiliz yetişkinlerin ve çocukların çevrimiçi becerileri, bilgileri ve kavrayışlarına ışık tutuyor.

Çocukların Medya Kullanımı ve Tutumları Raporu, 5-15 yaş arası çocuklar ve gençler arasındaki medya kullanımı, tutumları ve anlayışı ile 3-4 yaş arasındaki küçük çocukların medyaya erişimi ve kullanımı hakkında ayrıntılı bilgiler sağlıyor.

Rapor ayrıca ebeveynlerin, çocuklarının medya kullanımı hakkındaki görüşlerine yer verirken; ebeveynlerin farklı türdeki medyaların kullanımını takip etmek veya sınırlandırmak için izledikleri yollarla ilgili bulguları da içeriyor.

Medya okuryazarlığı konusunda uzman kişilerin çocuklar ve ebeveynlerle yaptıkları derinlemesine görüşmeler, röportajlar ve anketler sonucunda oluşturulan raporu, Dijital Medya ve Çocuk ekibi olarak inceledik. Raporda öne çıkan 2019 bulguları şu şekilde:

3-4 Yaşındaki Çocuklar:

  • %24’ü kendi tabletine sahip.
  • % 20’si çevrimiçi olmak için akıllı telefon kullanırken; %49’u çevrimiçi olmak için tablet kullanıyor.
  • Tablet sahibi çocukların %15’ine, tabletleriyle yatmaları için izin verilmiş durumda.
  • %11’i evde akıllı hoparlör kullanıyor.
  • %95’i televizyon setinde TV izlerken; % 36’sı TV izlemek için tablet kullanıyor. %14’lük kısım ise TV izlemek için telefon tercih ediyor.
  • %98’i haftada 12 saat 42 dakika boyunca (herhangi bir cihazda), TV programı veya film izliyor.
  • %75’i televizyonda canlı yayın izlemeyi tercih ederken; %65’i kendi seçebileceği videoları izlemeyi tercih ediyor.
  • %39’u oyun oynarken; %17’si haftada 4 saat 42 dakika boyunca çevrimiçi oyun oynuyor.
  • %51’i YouTube izliyor; %3’ü ise haftada 8 saat 6 dakika boyunca YouTuber veya vlogger izliyor.
  • Çevrimiçi kullanıcıların % 1’i sosyal medya hesaplarına sahip.

5-7 Yaşındaki Çocuklar:

  • %5’i kendi akıllı telefonuna sahipken; %37’si kendi tabletine sahip.
  • %27’si çevrimiçi olmak için akıllı telefonlarını kullanırken; %63’ü çevrimiçi olmak için tablet kullanıyor.
  • Tablet sahibi çocukların %14’üne, tabletleriyle yatmaları için izin verilmiş durumda.
  • %20’si evde akıllı hoparlör kullanıyor.
  • %96’sı televizyon setinde TV izlerken; %40’ı TV izlemek için tablet kullanıyor. %12’lik kısım ise TV izlemek için telefon tercih ediyor.
  • %98’i haftada 11 saat 6 dakika boyunca (herhangi bir cihazda), TV programı veya film izliyor.
  • %73’ü televizyonda canlı yayın izlemeyi tercih ederken; %73’ü kendi seçebileceği videoları izlemeyi tercih ediyor.
  • %62’si oyun oynarken; %35’i haftada, 6 saat 18 dakika boyunca çevrimiçi oyun oynuyor.
  • %64’ü YouTube izliyor; %11’i haftada 8 saat 36 dakika boyunca YouTuber veya vlogger izliyor.
  • Çevrimiçi kullanıcıların %4’ü sosyal medya hesaplarına sahip.

8-11 Yaşındaki Çocuklar:

  • %37’si kendi akıllı telefonuna sahipken; %49’u kendi tabletine sahip.
  • %49’u çevrimiçi olmak için akıllı telefon kullanırken; %72’si çevrimiçi olmak için tablet kullanıyor.
  • Cep telefonu sahibi çocukların %45’ine telefonlarıyla yatmaları için izin verilmişken; tablet sahibi çocukların %32’sine tabletleriyle yatmaları için izin verilmiş durumda.
  • %25’i evde akıllı hoparlör kullanıyor.
  • %42’si TV izlemek için tablet kullanıyor. %22’lik kısım ise TV izlemek için telefon tercih ediyor.
  • %99’u haftada 10 saat 30 dakika boyunca (herhangi bir cihazda) TV programı veya film izliyor.
  • %74’ü televizyonda canlı yayın izlemeyi tercih ederken; %78’i kendi seçebileceği videoları izlemeyi tercih ediyor.
  • %79’u oyun oynarken; %66’sı haftada 9 saat 30 dakika çevrimiçi oyun oynuyor.
  • %74’ü YouTube izlerken; %27’si haftada 10 saat YouTuber veya vlogger izliyor.
  • Çevrimiçi kullanıcıların %21’i sosyal medya hesaplarına sahip.

12-15 Yaşındaki Çocuklar:

  • %83’ü kendi akıllı telefonuna sahipken; %59’u kendi tabletine sahip.
  • %81’i çevrimiçi olmak için akıllı telefon kullanırken; %69’u çevrimiçi olmak için tablet kullanıyor.
  • Cep telefonu sahibi çocukların %74’üne telefonlarıyla yatmaları için izin verilmişken; tablet sahibi çocukların %61’ine tabletleriyle yatmaları için izin verilmiş durumda.
  • %36’sı evde akıllı hoparlör kullanıyor.
  • %88’i televizyon setinde TV izlerken; %46’sı TV izlemek için tablet kullanıyor. %41’lik kısım ise TV izlemek için telefon tercih ediyor.
  • %98’i haftada 11 saat 48 dakika boyunca (herhangi bir cihazda) TV programı veya film izliyor.
  • %75’i televizyonda canlı yayın izlemeyi tercih ederken; %88’i kendi seçebileceği videoları izlemeyi tercih ediyor.
  • %81’i oyun oynarken; %72’si haftada 11 saat 36 dakika çevrimiçi oyun oynuyor.
  • %89’u YouTube izlerken; %41’i haftada 11 saat YouTuber veya vlogger izliyor.
  • Çevrimiçi kullanıcıların %71’i sosyal medya hesaplarına sahip.

Özetle, ebeveynlerin çocuklarına ilkokulu bitirmeden önce dijital bağımsızlık konusunda güven duyduklarını ve 10 yaşındaki çocukların yarısının kendi akıllı telefonlarına sahip olduklarını gösteriyor. Evde çocukların kullandığı teknoloji de daha akıllı hale geliyor ve her zamankinden daha geniş sosyal medya platformları kullanıyorlar. YouTube ise çocuklara en çok hitap eden favori uygulama olmaya devam ediyor.

Raporun İngilizce tam metni