Dijital Oyunlar ve Kişisel Veriler

Çevrimiçi oyunların günümüzde birçok dijital mecrada bulunması, onların kolay erişilip hızlıca tüketilmesini sağlıyor. Çocukların bu oyun ekosistemine katılmaları ise sakıncalı durumlar ortaya çıkarabiliyor; çünkü çevrimiçi oyunlarda çocukların istismara uğramaları ya da kişisel verilerinin teknoloji şirketleri ve reklam verenler tarafından kullanılması ihtimaller arasında.

Oyun Oynarken Kişisel Veriler Nasıl Toplanıyor?

Oyunu oynamak için o ekosistemde sıfırdan bir hesap yaratılır veya oyun ağının daha geniş çevrimiçi sosyal ağ sitelerine bağlı olması gerekir (ikinci duruma “Facebook ile giriş yap” cümlesi örnek olarak gösterilebilir). Bu iki yolla oyun şirketleri ad, soyad, e-posta adresi, konum bilgisi, IP adresleri, başkalarının geri bildirim sıralamaları, dijital görüntüler ve kişiselleştirilmiş profillere ulaşabilir. Eğer puan kazanmak veya bir sonraki seviyeye geçmek için oyun içi satın almalar gerçekleştirilirse, faturalandırma amaçlı kredi kartı bilgileri de oyun şirketlerinin eline geçmiş olur.

Oyun Uygulamarının/Sitelerinin Diğer Sosyal Platformalara Bağlanması

Oyun uygulamarı veya siteleri, oyuncuların Facebook, YouTube veya Twitch gibi diğer sosyal medya ağlarına bağlanmasına izin verir. Oyuncular, bu sayede durumlarını ve mesajlarını oyunun içinden güncelleyebilir; bu, “senkronizason” da demektir. Oyun uyguluması ve sosyal medya sitesi birbirine bağlanınca şirketler arası bilgi akışı sağlanır. Bu akış sayesinde oyun şirketleri, kişilerin ilgisini çekecek oyun içeriği türünü belirler; reklam verenler oyun içi reklamlarının hedeflerini tanır, oyuncu eşleştirme hizmetleri sunar ve demografik bilgiler tanımlanır. Eğer her iki sayfanın kullanıcı adı ve parolası ilişkilendirilirse daha geniş bir gizlilik ve güvenlik sorunu ortaya çıkar.

Kişisel Bilgilerin İzinsiz Toplanması

Sosyal medya sitelerinde hesap açmak için 13 yaş nasıl kritikse, çevrimiçi oyun oynamak için de aynısı geçerli. “Office The Privacy Commissioner of Canada”, 13 yaş altındaki çocukların gizlilik ve güvenlik konularıyla ilgili istenen onayın geçerli olmadığını belirtir. Eğer bir oyun şirketi, çocuğun 13 yaşından küçük olduğunu düşünüyorsa ebeveyn onayı ve kontrolü istemeli. Ayrıca ebeveynler, çocuklarının hangi içeriğe erişebileceği, diğer hesap sahipleriyle iletişim kurup kuramayacağı ve çocuğunun kişisel bilgilerinin nasıl paylaşılacağı hakkında bilgilendirilmeli.

Gizlilik ve Güvenlik Risklerin Azaltma

Bazı gizlilik politikalarında veri saklama, kişisel bilgileri silme veya hesapları devre dışı bırakma ile ilgili herhangi bir hüküm bulunmuyor. Bu, artık çevrimiçi oyun oynamayan oyuncuların hesaplarını kapatabilecekleri anlamına geliyor. Büyük resimde ise Türkiye İstatistik Kurumu’nun 2018 verilerine göre 6-15 yaş grubu arası çocukların %79,5’i interneti çevrimiçi oyun oynamak için kullanıyor. Böyle büyük bir oran karşısında, dijital okur yazarlık eğitiminin artırılması ve bilinçlendirici eğitimlerin verilmesi için adımlar atılmalı.

Ebeveynler Neler Yapabilir?

  • Çocuklarınızı, oynamak istedikleri oyun türlerini tartışmaya teşvik edin. Bu sayede, çocuğunuz oyunu oynamadan önce araştırma yapabilisiniz.
  • Çocuğunuzun oyundaki profilinin özel olarak ayarlandığından emin olun.
  • Çocuğunuza oyun evreninde gerçek adını, görüntüsünü ve kişisel bilgilerini paylaşmaması gerektiğini hatırlatın.
  • Eğer “Kişisel Veriler Sözleşmesi” varsa, onaylamadan önce mutlaka okuyun.
  • Çocuklarınızın oynamak istediği oyunların yaş derecelendirmesini inceleyin. Böylece çocuğunuzun neye hazır olduğuna kendiniz karar verebilirsiniz.
  • Oyuna dahil olunca diğer sosyal medya hesaplarıyla bağlantı kurulup kurulmadığını kontrol edin. Bu sayede, erişim alanından haberdar olabilirsiniz.
  • Çocuğunuzu, oyunu kendi odasından oynaması yerine evin ortak alınında oynaması için teşvik edin. Bu sayede, birlikte oynayıp riskleri azaltabilirsiniz.

Kaynakça

N. Cameron Russell, J. R. (2018). Privacy in Gaming. Fordham CLIP.

Office The Privacy Commissioner of Canada. (tarih yok). Gaming and personal information: playing with privacy. https://www.priv.gc.ca/en/privacy-topics/technology/mobile-and-digital-devices/digital-devices/gd_gc_201905/#h10 adresinden alınmıştır