Uzaktan Eğitim ve “Zoombombing”

YAZANSelinay Yüksel

Koronavirüs pandemisi, Türkiye dahil olmak üzere dünyada 160’tan fazla ülkede okulların kapatılmasına neden olsa da dijital dönüşümün getirdiği çevrimiçi yenilikler, öğrencilerin eğitimini aksatmamasına katkı sağlıyor. Bu yeniliklerin getirdiği çevrimiçi konferans platformlarından en popüleri olanı ise “Zoom”. Çok kişili konuşma ve toplantı imkanı sunan uygulamaya göre, Aralık ayında günlük kullanıcı sayısı 10 milyon iken, şu an günlük 200 milyon kişi tarafından kullanılıyor; fakat bu çevrimiçi konferans platformunun güvenlik açıkları da gündemde.

Peki sorun ne?

Okullar hızlıca çevrimiçi sınıflara dönüştüğünden, çevrimiçi risk ve güvenlik ile ilgili endişeler artıyor çünkü bu geçiş sürecinde güvenlik filtrelerinin göz ardı edilmiş olması muhtemel. Örneğin, bu dönemde adını sık sık duyduğumuz Zoom platformunun kişisel veri gerektiren bazı standart reklamcılık araçlarını kullandığı, bol miktarda kişisel veri toplayabilecek bir konumda olduğu ve verileri nasıl toplandığı bilinmiyor; fakat verisi toplanan kişinin Facebook üyeliği bulunmasa da verilerin Facebook’a satıldığı söyleniyor. Tek sorun kişisel verilerin toplanması da değil. Geçtiğimiz günlerde Washington Post’ta yayınlanan habere göre, Zoom Meeting’te ırkçı ifadeler ve nefret söylemlerinde bulunan davetsiz kişilerin, çevrimiçi sınıfları ve telekonferansları “kaçırması” mümkün olduğu gibi, öğrencilerin pornografik görüntülere maruz kalma durumu da söz konusu. Ortaya çıkan bu yeni dijital riske “zoombombing” deniliyor. Konu endişe verici olduğu için FBI, Zoom hakkında bir rapor yayınladı. Raporda, pornografik ve/veya nefret imgeleri ile derslerin kesintiye uğradığı birçok konferansın belgesi olduğu belirtildi.

Zoom CEO’su Eric Yuan ise yaptığı açıklamada, topluluğun ve kendi gizlilik ve güvenlik beklentilerinin altına düştüklerinin farkında olduklarını, şirketin gizlilik ve güvenlik sorunlarını çözmeye odaklanmak için yeni özellikler üzerindeki çalışmaları dondurduklarını söyledi.

Neler yapılabilir?

Bu dönemde öğrenciler çevrimiçi derslere ve toplantılara devam ettikçe, ebeveynler siber güvenlik çabalarında gereken özeni ve dikkati göstermesi alınacak ilk karar olmakla birlikte; telekonferansı/dersi ele geçirme tehditlerini azaltmak için aşağıdaki adımlar atılabilir:

  • Sınıflar herkese açık hale getirilmemeli. Zoom’da bir toplantıyı özel yapmak için iki seçenek bulunuyor: Toplantı şifresi oluşturmak veya bekleme odası özelliğini kullanarak misafirlerin kabulünü kontrol etmek.
  • Kamuya açık sosyal medya yayınında sınıfla bağlantı paylaşılmamalı. Bağlantı doğrudan belirli kişilere sağlanmalı.
  • Ekran paylaşma seçenekleri yönetilmeli. Zoom’da ekran paylaşımı, “Yalnızca Ana Bilgisayar” olarak değiştirilmeli.
  • Öğrenciler, uzaktan erişim/toplantı uygulamalarının güncellenmiş sürümünü kullanmalı. Ocak 2020’de Zoom yazılımlarını güncelledi. Güvenlik güncelleştirmelerinde, telekonferans yazılım sağlayıcısı toplantılar için varsayılan olarak parolalar ekledi ve toplantılara katılmak için rastgele tarama özelliğini devre dışı bıraktı.

Tam güvenlik, şirketin yapacağı yenilik ve gelişmelerle sağlanacak olsa da çevrimiçi eğitim boyunca ebeveynler, çocuklarının eğitim aldığı bilgisayarda gerekli önlemleri almalı. Bu sayede, oluşabilecek güvenlik riskleri en aza indirilip çocukların eğitim hakkındaki sürekliliği sağlanabilir.

Kaynakça

Searls, D. (2020, March 28). More on Zoom and privacy. Doc Searls Weblog: http://blogs.harvard.edu/doc/2020/03/28/more-zoom/ adresinden alınmıştır

Searls, D. (2020, March 30). Zoom needs to clean up its privacy act. Doc Searls Weblog: https://blogs.harvard.edu/doc/about/ adresinden alınmıştır

Strauss, V. (2020, 31 March). FBI issues warning about ‘hijacking’ of online classes by intruders after schools report serious disruptions. The Washington Post: https://www.washingtonpost.com/education/2020/03/31/fbi-issues-warning-about-hijacking-online-classes-by-intruders-after-schools-report-serious-disruptions/ adresinden alınmıştır