Dijital reklamcılık stratejileri günden güne çeşitleniyor, özellikle çocuklara ve gençlere yönelik reklamların sektörde büyük bir payı var çünkü reklamcılık sektörü çocukları artık satın alma kararını etkileyen hatta satın alan birer müşteri kitlesi olarak görüyor.

“Markalar, yetişkin olduklarında satın alma gücü ve çevrelerine olası etkilerinden faydalanmak için bir an önce çocukların zihninde yer almaya çabalıyor.” (Kırgız,2007)

Çocukların fiziksel ve duygusal gelişiminde önemli bir rolü olan oyun kavramı, yıllar içerisinde dijital dünyada da yaygınlaştı. Markalar, oyun oynayan çocuklara hitap edebilmek için farklı stratejiler geliştiriyor. Advergame, dijital reklamcılığın farklı bir boyutu olarak oyun ve reklam kavramlarını birleştiriyor. Advergame, pazarlama içerikli mesajların verilmesini sağlayan çevrimiçi oyunlar olarak karşımıza çıkıyor. Kurgulanmış olan oyunların içlerine marka imajı yerleştiriliyor ve böylece marka, interaktif olarak potansiyel tüketiciye ulaşarak bilinirliliğini arttırmayı hedefliyor. Advergame, mobil uygulamalarda, konsol cihazlarında ve dijital içerik platformlarında da kullanılabiliyor. 

Yeni nesil reklamcılık stratejileriyle hareket eden marka ve kuruluşlar, çocuk ve genç kitlelere büyük önem gösteriyor. Marka sadakatini (müşterilerin kendini markaya adadığı ve zamanla aynı markadan tekrar tekrar satın alma etkinliğini gerçekleştirdiği müşteri davranış kalıbı) sağlamak için çok küçük yaşlardan itibaren çocuklara o markayı empoze etmeyi amaçlıyor. Örneğin bazı bankalar; karnesini getiren öğrencilere ücretsiz kitap dağıtımı yapıyor, bazıları ise gelecek için birikim sloganlarıyla çocuklara kumbaralar dağıtıyor. Böylece markalar, çocuklardaki marka bilincini geliştirmeyi hedefliyorlar.

Geleneksel reklam biçimlerinin aksine, reklam oyunlarındaki mesajlar daha ikna edici ve ilgi çekici olabiliyor. Kamufle edilmiş reklam içerikleri oyunla birleştiğinde, eğlence ve reklam arasındaki sınırı bulanıklaştırarak çocukların reklam içeriğini fark etmelerini zorlaştırıyor. Oyunların içlerine yerleştirilmiş olan reklamları fark etmeyen çocuklar, oyunların içerdiği ikna edici mesajlara karşı daha savunmasız oluyorlar. Yapılan araştırmalar sonucu bu tarz oyunların çocuklar tarafından marka bilinirliğini arttırdığını ve markaya karşı tutumlarını olumlu yönde etkilediğini gösteriyor. 

Zaman içerisinde yeni tüketici kitlesi haline gelen çocuklar ve gençler, bu reklam bazlı oyunlar sayesinde tüketime daha da teşvik ediliyor. Özellikle gıda sektöründe oldukça kullanılan bir yöntem haline gelen advergame, çocuklar ve gençlerin yemek alışkanlıklarını da değiştiriyor. Gıda reklamlarının çocuklarda öğün dışı beslenmeyi teşvik ettiği, obezite olma ihtimalini ve reklamda gördükleri yiyecek ve içecekleri hemen alıp tüketme isteğini arttırdığı da belirlenmiştir.

2010 yılında çocuklar üzerinde yapılan bir anket sonucu, içecek tercihleri sorulduğunda çayı neredeyse hiç tüketmeyen çocuklar, yine anket dahilinde Lipton “Her şeyi bilen kadın” oyununu oynadıktan sonra “Bu ürünü tüketmeyi ister misin?” sorusuna %80 oranında “evet” cevabı vermiştir. Tercih etmedikleri bir ürünü, oynadıkları bir oyun sayesinde tüketmek isteyen bu çocuklar, çocukların ne kadar hızlı etkilenebildiğinin birer örneğini oluşturuyor.

Oyun içerikli reklamlar üreten markalardan biri olan Algida, Türkiye’de başlattığı reklam kampanyasını, dünya geneline yayarak yaklaşık 10 milyon çocuğa ulaşmış ve bu reklam kampanyası, oyunun ana karakterlerinden birinin süper kahramana dönüşmesinde önemli rol oynadı. Ulaştığı kitlenin ne kadar büyük olduğuna bakılırsa, bu sektörünün etkisi  daha iyi anlaşılıyor.

KAYNAKÇA

Radesky,Jenny, Digital Advertising to Children,American Academy of Pediatrics (https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/146/1/e20201681.full.pdf)

Waiguny,Martin,2010, Entertainment in Advergames and its Influence on Brand-Related Outcomes for Children, Alpen-Adria University of Klagenfurt 

Aktaş,Hasret,Akyol,Ayça Çekiç,2010, Yeni Reklam Aracı ‘OYUNREKLAM’IN (Advergame) Çocuk Üzerindeki Etkisi, e-Journal of New World Sciences Academy

Mediacat,2015, Unilever Türkiye’de geliştirilen advergame’i küresele taşıdı (https://mediacat.com/unilever-turkiyede-baslatilan-advergame-projesini-kuresele-tasidi/)

http://nukteyildirim.com/projects.html

Kırgız, 2007, The Advergames: Latest Weapon of Brands Towards Children, 4th International Children and Communication Congress „Children Under Risk‟


Leave A Comment