Çocuklara Yönelik Dijital Reklamlar

Çocukların dijital medyada daha fazla yer almasıyla birlikte, onlara yönelik dijital reklamların biçimleri de farklılaştı. Bu yazımızda, çocukların bu reklamlar ile sağlıklı bir etkileşim kurabilmesinin yollarını ele aldık.

   Çocukların dijital medya kullanımlarının artışıyla birlikte, onlara yönelik oluşturulan reklam içeriklerinin yoğunluğu da arttı. Sponsorlu içerikler, influencerlar, veri toplama, ikna edici tasarım ile yönlendirilen kişiselleştirilmiş pazarlama gibi yeni dijital pazarlama biçimleri dahil olmak üzere çocukların karşılaştığı reklam biçimleri de farklılaştı. 

   Ebeveynler; internet siteleri, sosyal medya ve mobil uygulamalar dahil olmak üzere, farklı pazarlama mesajlarının çocuklara ulaşma kanalları hakkında farkındalık sahibi olmalı.  Okul çağındaki çocuklar, reklamları tanıyabilir ancak reklamlar, güvenilir sosyal ağlarda, ünlü influencerlar tarafından teşvik edildiğinde veya kişiselleştirilmiş içeriğin yanında sunulduğunda çoğu zaman buna direnemezler.  Tüm bu pazarlama stratejileri ve kullanılan gizli reklam uygulamaları, çocukların da tüketici savunmasını zayıflatabiliyor. Bu da onları ebeveynlerini satın almaya ikna etmeye teşvik ediyor. Günümüzde uygulanan reklam çalışmaları, eskisinden çok daha kişiselleştirilerek ve hedefe yönelik oluşturuluyor. Bunun olumsuz sonuçlarını önlemek veya hafifletmek için ebeveynlere, kendi çocuklarına dijital okuryazarlık becerileri kazandırmaya yönelik katkıda bulunmaları öneriliyor.

   Çocukların farkında olmadan tüketme isteklerinin artmasına yol açabilecek reklam çalışmalarının etkilerini azaltabilmek adına ebeveynler ve eğitimciler için öneriler: 

  • Çocuklarınızın neleri indirdiğini ve nelere eriştiğini öğrenin, böylece onların bilinçli bir tüketici olmalarına yardımcı olabilir ve çocuklar için daha iyi tasarlanmış dijital ürünler talep edebilirsiniz.
  • Kişisel cihazlar, uygulamalar, sosyal medya, sanal asistanlar ve kablosuz ağlarda gizlilik ayarlarını geliştirin ve izleyin. Diğer kullanıcıların sizin hakkınızda neler görebileceğini belirleyen gizlilik ayarları ile sizin hakkınızda veri toplayan platform arasındaki farkları anlayın.
  • Kasıtlı olarak mümkün olduğunca az reklam içeren yüksek kaliteli medya içeriğini kullanan, veri toplamayı sınırlayan ve gizlilik hakkında tartışmayı teşvik eden bir aile medya kullanım planı oluşturun.
  • Çocuklara gördükleri reklamları analiz etmeyi, akış içeriklerini etkileyen algoritmaları tanımlamayı öğretin. Ayrıca, hangi kişisel verilerin toplandığını anlamalarını ve kullandıkları teknolojilerin tasarımının arkasında ikna edici bir amaç olduğu hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlayın.

    Ebeveynlerin, çocuklarında reklam okuryazarlığını teşvik etmek için yapabilecekleri şeylerden biri de, çocuklarla medya hakkında açıkça ve eleştirel bir şekilde konuşmak. Örneğin, bir televizyon programı izlerken veya mobil teknolojiyi kullanırken, ebeveynler şüphelerini ifade edebilir veya çocuklara fikirlerini sorabilir. Alternatif olarak, çocuklar belirli bir ürünü satın almak istediklerinde, ebeveynler, reklamın bu arzuya nasıl katkıda bulunmuş olabileceğini keşfetmek için sorular sorabilir. Ebeveynler çocuklarıyla tüketicilikle ilgili mesajlar hakkında veya tüm gizlilik ayarlarını anlayıp anlamadıkları hakkında konuşabilirler. Bu konuşmalar, çocukların reklam okuryazarlığının kapsamını anlamalarına ve onların medya kullanımlarının daha güvenilir bir hale gelmesine bir hayli yardımcı olabilir.

Kaynakça

Dijital Medya ve Çocuk (Mart, 2017), Dijital Medyada Reklamlar ve Çocuklar https://dijitalmedyavecocuk.bilgi.edu.tr/2017/03/31/dijital-medyada-reklamlar-ve-cocuklar

Jenny R.,Yolanda R. C., Nusheen A., Dipesh N. ( 2020) Advertising to Children. Official Journal of the American Academy of Pediatrics https://pediatrics.aappublications.org/content/146/1/e20201681

Sandra L. Calvert, (2008) Children as Consumers: Advertising and Marketing, Future of Children by Princeton University https://www.jstor.org/stable/20053125

Leave A Comment