Öğrenciler Salgın Döneminde Uzaktan Öğrenmeyi Nasıl Deneyimledi?

Uzaktan eğitim ile yeni bir öğrenim modeli deneyimlenirken, Boğaziçi Üniversitesi Dr. Öğr. Üyesi Mutlu Şen Akbulut liderliğinde yapılan araştırmanın bulguları, daha verimli eğitimin kapılarını aralıyor.

Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü / Eğitim Teknolojisi Uygulama ve Araştırma Merkezi Dr. Öğretim Üyesi Mutlu Şen Akbulut liderliğinde, Dr. Duygu Umutlu, Doç. Dr. Diler Öner ve Dr. Serkan Arıkan’ın yer aldıkları ‘’Boğaziçi Üniversitesi Lisans Öğrencilerinin Salgın Dönemindeki Uzaktan Öğrenme Deneyimlerinin İncelenmesi’’ başlıklı araştırma 745 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirildi.

Araştırma bulgularına göre öğretim üyelerinin ders tasarımı için harcadıkları efor, öğrenciler tarafından değerli bulunuyor; canlı katılım öğrenme deneyiminde motivasyonu artırıyor. Araştırma, daha verimli bir uzaktan öğrenme deneyimi için önemli ipuçları veriyor.

’Salgınla beraber yaşanan süreç eğit,m teknolojisi ve ölçme değerlendirme alanlarında çalışan bizleri harekete geçirdi. Öğrencilerimiz uzaktan öğretimi nasıl deneyimliyor ve uzaktan eğitim kuramları salgın döneminde uzaktan öğretimi değerlendirmemize yardım edebilir mi gibi sorularla yola çıktık’’ diyen Mutlu Şen Akbulut ‘’Boğaziçi Üniversitesi Lisans Öğrencilerinin Salgın Dönemindeki Uzaktan Öğrenme Deneyimlerinin İncelenmesi’’ başlıklı araştırma hakkında şu bilgileri verdi:

‘’Dr. Duygu Umutlu, Doç. Dr. Diler Öner ve Dr. Serkan Arıkan ile birlikte planladığımız bu araştırma projesinde toplam 745 öğrencimize ulaştık. Öğrencilerden Araştırmaya Dayalı Öğrenme Topluluğu Modeli’ne göre tasarlanmış bir anket doldurmalarını istedik. Ayrıca, farklı bölümlerden 31 öğrencimiz ile birebir görüştük ve acil uzaktan öğretim sürecinde en etkili olarak tanımladıkları öğrenme deneyimlerini derinlemesine anlamaya çalıştık. Anket aracılığıyla öğrencilere sosyal bulunuşluk, bilişsel bulunuşluk ve öğretimsel bulunuşluk adı verilen kavramlarla ilgili sorular sorduk. Sosyal bulunuşluk ile sorular öğrencilerin öğrenme topluluğundaki diğer öğrenenlerle ve eğitmenle nasıl etkileşim sağladığını; bilişsel bulunuşluk ile ilgili sorular öğrencilerin kavramsal bilgiyi inşa etme süreçlerini; öğretimsel bulunuşluk ile ilgili sorular da sosyal ve bilişsel bulunuşluğun da göz önünde bulundurarak öğretim süreçlerinin eğitmenler tarafından nasıl tasarlandığını ve kolaylaştırıldığını incelememizi sağladı’’.

Canlı dersler ve haftalık ödevler derse bağlılığı artırıyor

‘’Araştırmamızdaki çarpıcı sonuçlardan biri de, öğrencileri öğretim üyelerinin derslerin tasarımı için harcadıkları eforu çok değerli bulduğu ve yalnızca canlı derslere bile katılmanın sosyal bulunuşluklarını olumlu etkilemesi oldu. Ayrıca, sınavlar yerine tasarlanan ödevler nedeniyle derslerdeki iş yükünün arttığı düşünülse de öğretim üyeleri hafalık ödevler tasarladığı zaman derse bağlı kalmanın daha kolay sağlandığı görüşü de birçok öğrenci tarafından paylaşıldı. Canlı dersler sırasında etkileşimi destekleyecek Web 2.0 araçlarının etkin kullanımının da derse katılımı ve öğrenme memnuniyetini artırdığını söyleyebiliriz’’.

Etkileşimli aktiviteler öğrenci için verimli

‘’Öğretim üyelerinin özellikle acil uzaktan öğretime adaptasyon sürecinde öğrencilerin görüşlerini de göz önüne alarak derslerini tasarlamaları, canlı derslerde etkileşimli aktiviteler yapmaları, ödevlere ve projelere zamanında ve yeterli geribildirim vermeleri, değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini uzaktan eğitime uyarlamaları, öğrencilere farklı iletişim seçenekleri sunmaları, senkron-asenkron aktivite çeşitliliği sağlamaları, ders materyallerini ve canlı ders kayıtlarını Moodle ve Panopto üzerinden paylaşmaları verimli uygulamalar olarak listelendi’’.

Öğretim üyelerinin kolaylaştırıcılığı önem kazandı

‘’Çevrimiçi veya karma öğrenme ortamlarında yapılan önceki çalışmalarla kıyaslandığında, bu çalışmanın sonuçları bize öğretimsel bulunuşluğun acil uzaktan öğretim döneminde daha da önem kazandığını gösterdi. Öğretimsel bulunuşluğu çevrimiçi bir derste arttırmak için dersi veren öğretim üyesine çok fazla rol düşüyor. Örneğin ders kazanımları, aktiviteleri ve değerlendirme yöntemlerini detaylı ve uyumlu bir şekilde planlamaktan, beklentilerin öğrenciler tarafından anlaşıldığından emin olmaya kadar öğretim üyesinin her aşamada kolaylaştırıcı bir rolü var. Öğrencilere sorumluluk vermek de değerli bir strateji. Örneğin uygun aktivitelerde tartışma liderliği rolünü öğrencilere devretmek veya ders aktiviteleri hakkında öğrencilerin görüşlerini, ilgi alanlarına uygun ya da günlük hayatla bağlantılı konularda bilgi ve deneyimlerini paylaşmalarını istemek gibi…’’.

‘’Uzaktan öğretimde tamamen asenkron yapılan derslerin verimli olarak değerlendirilmediğine, öğrencilere sınıf arkadaşları ve bizlerle etkileşim kurmalarını sağlayacak imkanlar sunamadığımızda derse gerekli katılımı sağlayamadığımıza ve öğrencilerin kendini izole hissedğine işaret ediyor. Bu nedenle, öğrencilerimizle iletişimimizi güçlü tutmak için canlı dersler sırasında veya asenkron görevlerde de öğrenci-öğrenci etkileşimi artıracak etkinlikler tasarlamak, tartışma, akran geribildirimi ve soru-cevap forumları oluşturmak sıkça başvuracağımız stratejilerden olmalı’’.

Leave A Comment