Dijital Medya ve Çocuk platformu olarak bundan böyle dijital dünyada çocukları ilgilendiren haberleri takip ettiğimiz içeriklere web sitemizde ve sosyal medya hesaplarımızda yer vereceğiz.

Yayına hazırlayanlar: Pınar Tahirler – Lara Kaya

Derleyen: Ece Altıkulaç

CNN, The Guardian ve The Conversation’da yayımlanan ve dört haberden oluşan seçkimizle haber serimize başlıyoruz. Ekim ayından seçtiğimiz dünya basınında yer alan bu haberler, çocukların dijital medyada güvende kalmaları için hazırlanan raporları, Squid Game oyunu hakkında yapılan anketleri ve Facebook şirketi hakkında bilinmeyenleri içeriyor.

 Ebeveyenler 10 yaş altı çocukların sosyal medya kullanımında güvende kalmalarına yardımcı olabilir – CNN

Yeni CS Mott Çocuk Hastanesi Ulusal Çocuk Sağlığı Anketi’ne göre, 10-12 yaş arası çocuğu olan ebeveynlerin yaklaşık yarısı ve 7 ila 9 yaş arası çocuğu olan ebeveynlerin yüzde 32’si, çocuklarının ilk altı ayında sosyal medya uygulamalarını kullandığını bildiriyor. Birçok ebeveyn, çocuklarının sosyal medya uygulamalarında güvenli bir şekilde gezinme becerisine sahip olup olmadığı konusunda endişelere sahip.

Michigan Üniversitesi’nde görevli pediatri alanında araştırma bilimcisi olan ve aynı zamanda Mott Poll yardımcı direktörlüğünü yürüten Sarah Clark yaptığı açıklamada, “Sosyal uygulamaları kullanma yaşının ne kadar erken olduğunu ve ebeveynlerin bunu nasıl denetlemesi gerektiği konusunda tartışmaların devam ettiğini” belirtti. Clark, “anketimiz, küçük çocukların sosyal platformları ne sıklıkta kullandıklarına ve ebeveynlerin bu etkileşimleri ne kadar yakından izlediğine eğiliyor” dedi.

Bulgularda 13 yaşın altındaki çocukların eğlence, ünlü olma, arkadaşlarla bağlantı kurma veya bu sitelerde yaygın olan etkileşimi teşvik edici tasarım tarafından çekilme gibi nedenlerle sosyal medya platformlarını kullanmaya istekli oldukları ortaya konuyor.  Ebeveynlerin %60’ından fazlası, çocukları için hangi uygulamaların uygun olduğuna karar verirken, uygulamaların ebeveyn denetimine sahip olup olmadığı, çocuklarının yaş grubuna uygun olup olmadığı veya çocuklarının eğitimi için gerekli olup olmadığı konusunda kararsız. Ebeveynlerin %51 ila %66’sı belirli sitelerde ebeveyn engellemeleri, yeni kişiler için ebeveyn onayı, gizlilik ayarları, günlük zaman sınırları ve belirli içerikler için bir şifre kullanıyor.

Rapora göre, sosyal medya kullanan çocukları olan ebeveynlerin yaklaşık %50’si, çocuklarının başka bir kullanıcının yetişkin mi yoksa çocuk mu olduğunu ayırt edebileceğinden emin değil.

Anket yazarları, Çocukların Çevrimiçi Gizliliğini Koruma Yasası’nın, uygulama operatörlerinin ve diğer çevrimiçi hizmetlerin özel bilgilerin yayınlanması üzerinde ebeveyn kontrolü seçenekleri sağlamasını gerektirdiğini yazıyor. Ancak sosyal medya uygulamalarını kullanan çocukların ebeveynlerinin %17’si, ebeveyn kontrollerini kurmak için ihtiyaç duydukları bilgileri bulamamak, çocuklarının sosyal medya kullanımını izlemek gibi nedenlerle ebeveyn kontrolü kullanmadıklarını söylüyor.

Bununla birlikte, Clark “Ebeveynler küçük çocukların sosyal medyaya girmesine izin veriyorsa, çocuğun çevrimiçi ortamını olabildiğince güvenli hale getirme sorumluluğunu üstlenmelidir” diyor. Clark’a göre, ne kadar rahatsız edici olursa olsun, “Ebeveynler, çocuklarının sosyal medya kullanımında aktif bir rol üstlenmeyi taahhüt edemezlerse, bu uygulamaları kullanmak için çocuklarını bekletmeliler.”

“Çocuğunuzun çevrimiçi ortamda güvende kalmasına yardımcı olmalısınız”

Clark, çocuklarının belirli sosyal medya uygulamalarını kullanmasına izin vermeyi düşünen ebeveynler için önce onları araştırmalarını tavsiye ediyor. “Ebeveynler, içeriğin yalnızca genç dostu programlara izin verecek şekilde küratörlüğünü yapıp yapmadığını veya uygunsuz içeriği ayıklayan bir moderatör olup olmadığını araştırmalı” diyor. “Ayrıca belirli siteler veya içerik için ebeveyn blokları veya şifreleri kullanmalılar.” diye ekliyor.

Radesky, çocukların sosyal medya kullanımını yönetmeye yönelik kaynaklar için ebeveynlere, ebeveynlerin, eğitimcilerin ve savunucuların çocukların dijital refahını sağlamalarına yardımcı olacak uzman incelemeleri, araştırmalar ve araçlar sağlayan bağımsız bir savunuculuk kuruluşu olan Common Sense Media’daki yaş aralığına dayalı kılavuzu ziyaret etmelerini öneriyor.

Anket sonuçlarına göre, çocuklarına okulları tarafından güvenli sosyal medya kullanımı öğretilen veliler, çocuklarının sosyal medya ile ilgili algılarına daha fazla güveniyorlar. Radesky’ye göre bu durum, okul temelli dijital okuryazarlık ve vatandaşlık müfredatının ev hayatına geçiş yapabileceğini veya ebeveynler ve çocuklar arasında daha verimli konuşmaları tetikleyebileceğini gösteriyor.

KAYNAK

https://edition.cnn.com/2021/10/18/health/children-social-media-apps-use-poll-wellness/index.html

İngiliz Konseyi, ebeveynleri çocukların Squid Games izlemesini engellemeye çağırıyor – The Guardian

İngiltere’nin güneyindeki Bedfordshire Merkez Konseyi, ebeveynlere Netflix dizisi Squid Game’i çocuklarıyla birlikte izlememelerini tavsiye ediyor. Konseyden bir eğitim ekibi, bölgedeki ebeveynlere ve velilere bir e-posta göndererek uyarıda bulundu. Diziyi pek çok çocuğun izlemediği, ancak oyunların kendi versiyonlarını yayınladıkları, bunların TikTok’ta viral olarak yayılmasından doğan zorlukların farkında olunduğu belirtildi. Bu ay Belçika’da bir okul, Squid Game dizisinde olduğu gibi çocukların hareket edenlere vurmak yerine onları dövdüğünü söylüyor.

Squid Game dizisinde, borçlu yarışmacılar nakit için oyun oynuyorlar, ancak başarısız olduklarında vurularak öldürülüyorlar. Programda yer alan oyunların çoğu özel silah ve ekipman gerektirse de, bazıları misket ve halat çekme gibi oyun alanı oyunlarının şiddet içeren versiyonları olup, çocukların yeniden şiddeti yaratması daha kolay hale geliyor. Pek çok çocuk diziyi izlemiyor, ancak sosyal medya kullanımı oyunların kendi versiyonlarını yayınladığı TikTok’taki viral büyümeden faydalanıyor ve etkileniyor.

Central Bedfordshire konseyi e-postası ise şunları söylüyor “Son zamanlarda çocukların ve gençlerin okulda Squid Game oyunu ‘oynadığı’ hakkında bazı endişeler var. Squid Game, YouTube ve TikTok gibi diğer platformlar üzerinden de izleniyor ve şovdaki oyunların popülaritesi göz önüne alındığında, geliştiriciler, Roblox ve diğer oyun platformlarında Squid Game’e dayalı çeşitli mini oyunlar üretiyor.

Lincoln’deki Sir Francis Hill ilkokulundan Gareth Nichols, “Okulda, altı yaşlarında küçük bir öğrenci grubunun” gösteriyi tartıştığını ve “bazı sahneleri yeniden canlandırdığını” söylüyor.

BBC’nin bildirdiğine göre Nichols, sınıf öğretmeninin “hemen ebeveynleri haberdar etmek için ebeveynlerle iletişime geçtiğini” söyledi. Şunları ekledi: “Öğretmenler ayrıca, öğrencilerin bu programa ebeveynlerinin bilgisi olmadan erişip görüntüleyebileceğinden, ebeveynlere cihazlarındaki ayarları kontrol etmelerini tavsiye ediyor.

KAYNAK

https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2021/oct/17/english-council-urges-parents-not-to-allow-children-to-watch-squid-game

Aşırı şiddet içeren Squid Game, küçük çocukları hedef alan dijital içeriğe nasıl sızdı? – The Conversation

Distopik Güney Kore korku dizisi olan Squid Game, Netflix’in en çok izlenen dizisi haline geldi ve pek çok tartışmaya neden oldu. Güney İngiltere’deki bir konsey yakın zamanda ebeveynlere bir e-posta gönderdi ve gösteriden “gençlerin oyunları ve şiddeti kopyaladığı” raporlarını aldıktan sonra ebeveynleri “uyanık olmaya” çağırdı. Avustralya’da, Sidney ve Batı Avustralya’daki eğitimciler tarafından benzer uyarılar yapıldı.

Squid Game’de karakterler, nakit ödül için yarışıyorlar ve her turun sonunda “kaybedenler” öldürülürüyor. Her meydan okumadan sonra, bu geleneksel çocuk oyun alanları kana bulanmış halde oluyor ve ceset yığınlarıyla dolup taşıyor.

Son uyarılar, ebeveynleri çocuklarının Squid Game izlemesine izin vermemeye teşvik ediyor. Küçük çocukların şiddet içeren gösteri hakkındaki farkındalığı, büyük olasılıkla, gençler ve çocuklar arasında popüler olan TikTok ve YouTube’daki viral içeriğe yayılan sosyal medyadaki yaygın varlığıyla ilgili.  

“Kırmızı Işık, Yeşil Işık” sahnesi, Squid Game’in en çok paylaşılan anlarından biri. Bu oyunda ölümcül bir hareket sensörü görevi gören dev animatronik bebek yoğun bir şekilde medyada gösteriliyor.

YouTube’un hem çocuklara yönelik hem de ana sürümünde, çocuklara yönelik videolarda, özellikle popüler bir trend olarak ortaya çıkan “Kırmızı Işık, Yeşil Işık” mücadelesi ile Squid Game oyunu Roblox oyunlarında çok yaygın bir tema haline geldi, diziden ilham alınan bu oyunları Roblox’ta oynayan insanlara (genellikle çocuklar) yer veriyor.

YouTube, çocuklara yönelik uygunsuz içerikle ilgili bir dizi tartışmanın merkezinde yer aldı. TikTok, uygulamadaki çocukların güvenliği ve aşı karşıtı videolar gibi çocuklar tarafından izlenen sorunlu içeriklerle ilgili benzer tartışmalarla karşı karşıya kaldı. Tik Tok, 13 yaşından büyük çocuklara uygulamaya tam erişime izin veriyor, ancak raporlar çok daha küçük çocukların bunu kullandığını gösteriyor: YouTube’un yanı sıra TikTok şu anda çocukların güvenliğine ilişkin bir ABD Senatosu duruşmasıyla karşı karşıya.

2019 yılında ABD Federal Ticaret Komisyonu tarafından YouTube’a 170 milyon ABD Doları (227 milyon ABD Doları) tutarında tarihi bir para cezası uygulandıktan sonra, platformda yetişkinlere ve çocuklara yönelik içerikler arasındaki ayrımı daha net hale getirmek için kapsamlı değişiklikler yapıldı. Örneğin, içerik oluşturucuların artık içeriklerinin çocuklara yönelik olup olmadığını YouTube’a bildirmesi ve açıkça genç kitleleri hedefleyen videoları belirlemek için makine öğreniminin kullanılması gerekiyor.

Squid Game karakterlerini ve sahnelerini anlatan çocuk YouTube içeriği, platformdaki çocuklar için uzun süredir devam eden “mash-up” içerik trendini sürdürüyor. Squid Game içeriği gibi, “mash-up” videolarda trend olan temalar, arama terimleri ve karakterlerden yararlanılıyor ve genellikle küçük resimlerde ve video başlıklarında popüler karakterlere yer veriliyor.

KAYNAK

https://theconversation.com/how-the-hyper-violent-squid-game-has-crept-into-digital-content-targeting-young-children-170209

Facebook ve diğer sosyal medya şirketlerinin neden dizginlenmesi gerekiyor? – The Conversation

Eylül ayında The Wall Street Journal, “Facebook Dosyaları”nı yayınladı. Bilgi uçuran ve eski çalışan Frances Haugen tarafından sızdırılan binlerce belgeye dayanarak, Facebook Files, şirketin uygulamalarının gençleri incittiğini ancak hiçbir eylemde bulunmadığını, kamu yararı yerine kurumsal kârı tercih ettiğini belirtiyor.

 Son zamanlarda yapılan araştırmalar, sosyal medya şirketleri tarafından yapılan kasıtlı tasarım, algoritmik ve politika seçimlerinin gençleri doğrudan zararlı içeriğe maruz bıraktığını doğruladığı gösteriyor. Çocuk haklarını merkeze alan ve gençlerin ihtiyaç duydukları şeyler hakkında bize anlattıklarına öncelik veren bir rehber listesi yayınlandı.

Kişisel verilerin (çocukların verileri dahil) toplanması ve metalaştırılması, sosyal psikolog ve filozof Shoshana Zuboff’un gözetim kapitalizmi olarak adlandırdığı bir model olan internet finansal modelinin temelini oluşturuyor. Sosyal medya şirketleri, kullanıcıların kişisel bilgilerini toplayarak, analiz ederek ve satarak bu model altında para kazanıyor. Bu değerli verilerin akışını artırmak için, daha fazla etkileşim yoluyla daha fazla insanla, daha fazla zaman için çalışıyorlar.

Sonuç olarak, toplanan kişisel verilerin değeri, verilerin desteklediği ayrıntılı kişisel profillerde yatıyor. Haber akışlarımızı şekillendiren, arama sonuçlarımızı kişiselleştiren, bir iş bulmamıza (veya engellememize) yardımcı olan ve aldığımız reklamları belirleyen algoritmaları beslemek için çeşitli profiller kullanılıyor. Kendi kendini güçlendiren bir sırayla, bu veriler daha fazla verinin ifşa edilmesini teşvik etmek için çevrimiçi ortamlarımızı şekillendirmek için kullanılıyor ve süreç tekrarlanıyor.

Son araştırmalar, sosyal medya şirketleri tarafından yapılan kasıtlı tasarım, algoritmik ve politika seçimlerinin (gözetim kapitalizminin kalbinde yer alan) gençleri doğrudan zararlı içeriğe maruz bıraktığını doğruluyor. Ancak, gözetim kapitalizminin zararları bunun çok ötesinde.

Hem Kanada’da hem de Birleşik Krallık’ta yapılan araştırmalar, gençlerin sosyal medya şirketlerinin ve politika yapıcıların onları nasıl yüzüstü bıraktığı konusundaki endişelerini ortaya çıkarıyor. Sosyal medya şirketleri, gençlerin ifade, ayrımcılıktan uzak olma ve kendilerini etkileyen kararlara katılma haklarına saygı duymak yerine, gençleri kurumsal kârlar adına istenmeyen içerik bombardımanı yapmak için izliyor.

Sonuç olarak gençler, davranışlarını yönlendirmek ve çevrelerini kâr amacıyla şekillendirmek için kullanılan basmakalıp profillere uymak konusunda baskı hissettiklerini uzmanlara bildiriyorlar.

Örneğin, genç kızlar Instagram ve Snapchat kullanmanın bedenleri hakkında endişe ve güvensizlik yaratmasına rağmen platformları “kapatmanın” neredeyse imkansız olduğunu söylüyor. Ayrıca, varsayılan gizlilik ayarları tarafından sağlanan sınırlı korumanın, onları istenmeyen “aptal resimlere” ve tanımadıkları erkeklere mahrem resimler gönderme isteklerine karşı nasıl savunmasız bıraktığını da anlatıyor.

Birkaç kız çocuğu ve ebeveynleri uzmanlara bunun bazen okulu reddetme, kendine zarar verme ve birkaç vakada intihar girişimi gibi aşırı sonuçlara yol açabileceğini söylüyor. Sosyal medyanın altında yatan gözetim kapitalizmi finansal modeli, şirketlerin gençleri meşgul etmek için ellerinden gelen her şeyi yapmalarını sağlıyor.

Çocuk haklarını merkeze alan yol gösterici ilkeler

Facebook son zamanlarda ortaya çıkan ifşalar ışığında ne yapılmalı? Buna göre bir rehber ilkeler listesi oluşturuldu.

*Gençler, ilgili politikanın geliştirilmesine doğrudan dahil edilmelidir.

*İlgili tüm politika girişimleri, bir çocuk hakları değerlendirme çerçevesi kullanılarak sürekli olarak değerlendirilmeli.

*Sosyal medya şirketlerinin çocuklara yönelik ürünler piyasaya sürmesi ve profil oluşturma amacıyla verilerini toplaması durdurulmalı.

*Hükümetler, çevrimiçi zararların hedef aldığı kişilere hızlı, ücretsiz, erişimi kolay gayri resmi yanıtlar ve destek sağlamak için daha fazla kaynak yatırımı yapmalı.

*Özellikle içerik denetimi söz konusu olduğunda, sosyal medya şirketlerinin hem şeffaf hem de hesap verebilir olmasını sağlayan yasalara ihtiyaç var.

*Devlet kurumları (polis dahil) nefret, cinsel şiddet ve taciz içeren içeriklere karşı mevcut yasaları uygulamalı. Bu tür içerikleri kışkırtmak ve sürdürmek için platform sorumluluğunun genişletilmesi düşünülmeli.

*Eğitim girişimleri, gençleri kendi korunmalarından sorumlu tutan bir “güvenlik” söylemine odaklanmak yerine, gençleri, onları destekleyen yetişkinleri ve şirketleri çocuk haklarıyla tanıştırmaya öncelik vermeli.

KAYNAK

https://theconversation.com/why-facebook-and-other-social-media-companies-need-to-be-reined-in-169520

Leave A Comment