Dijital Medya Okuryazarlığı Eğitimine Yepyeni Bir Soluk: #acabadoğrumu

Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi, MediaWise ve Meta desteğiyle gerçekleştirilen dijital medya okuryazarlığı projesinin lansmanı gerçekleşti. Projenin gönüllü elçiliğini İsmail Küçükkaya üstleniyor.

Yazar : Duru Benli

İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi ve MediaWise iş birliği, Doğruluk Payı ve Teyit’in katılımı ve Meta desteğiyle gerçekleştirilen dijital medya okuryazarlığı projesinin lansmanı gerçekleşti. Projenin gönüllü elçiliğini İsmail Küçükkaya üstleniyor.

İsmail Küçükkaya: “Her zaman doğru kazanır.”

Dijital medyanın kullanım amaçlarından en önemlisi bilgi edinmek. Ancak edindiğimiz bilgilerin doğruluğunu sorgulamamız gerekiyor. Geçtiğimiz yıl Oxford Üniversitesi ve İnsani Gelişme Vakfı (İNGEV), Türkiye’de Dijital Vatandaşlık projesi kapsamında, ülkemizde yalnızca dört kişiden birinin yanlış bilgi hakkında farkındalık sahibi olduğunu tespit etti. 

Prof. Pınar Uyan Semerci, lansman etkinliğinde “Bireysel tutum ve davranışları anlamaya yönelik bir TÜBİTAK projemiz oldu ve buradaki en temel bulgularımızdan bir tanesi insanların yanlış bilgiyi sadece kötü niyetle paylaşmadıkları. Kapalı WhatsApp gruplarında çok hızlı bir biçimde yanlış bilgi paylaşılabiliyor… “Bugün var olan hıza dayanan sistemde bizler hem tüketiciyiz hem de üreticiyiz.” diye konuştu. Semerci, “Elimizden geldiğince hepimizin hem etik sorumluluk olarak hem de kendimiz için doğru bilgiye erişebilmenin yolunu öğrenmemiz gerekiyor.” dedi.

Prof. Halil Nalçaoğlu: “Yanlış ve yanıltıcı bilgi ile mücadele günümüzde kocaman ve nefes almadan mücadele edilecek bir alan olarak karşımızda duruyor, limit sonsuza gidiyor.” sözleriyle projenin önemine dikkat çekti. 

Ağırlıklı olarak yetişkinlerin hedeflendiği proje bu mücadele için bir girişim. Proje için Mediawise’ın desteğiyle küresel olarak bu eğitimlerde kullanılan metinler yerelleştirildi. Mediawise’ın Instagram hesabındaki linkten Türkiye’yi seçtiğinizde sizi götürdüğü siteden ulaştığınız linkten WhatsApp açılıyor ve mesaj gönder kısmında başla yazıyor. Bu mesajı gönderdiğinizde projeye katılmış oluyorsunuz. Katıldıktan sonra on gün boyunca yirmi dört saatte bir önünüze bir ders geliyor ve bu on günün sonunda dijital medyada bir haber, bir bilgi, bir içerikle karşılaştığınızda size acaba bu doğru mu sorusunu sordurmayı hedefliyor. 

Bu proje bize dijital medya okur-yazarlığının kazanılması gereken önemli bir beceri olduğunu hatırlatıyor. Projeye katılarak ebeveynler bu konuda yetkinliklerini geliştirebilir ve çocuklarına örnek olup, onlara da bu beceriyi kazanmalarını sağlayabilirler.

Ekip, Brezilya, İspanya, Fransa ve Türkiye’nin eş zamanlı olarak dahil olduğu projenin pek çok ülkede yaygınlaşmasını amaçlıyor. 

WhatsApp eğitimlerine katılmak için: https://api.whatsapp.com/send?phone=14159157741&text=BA%C5%9ELA

İsmail Küçükkaya ile birlikte proje için çekilen kısa bilgilendirici videolara ulaşmak için: https://www.youtube.com/playlist?list=PL4Q3mxb2_k-I2ab5sK5cHkXITonV_lLyh

MediaWise ile ilgili daha fazla bilgi için: https://www.poynter.org/mediawise/