Öğrencilerin Bilinçli Medya Tüketicileri Olmalarına Yardımcı Olun

İçinde bulunduğumuz dijital çağda birçok farklı içeriğe maruz kalıyoruz. Yetişkinler olarak tükettiğimiz içeriğin etkilerini kendi kendimize dengede tutabilmeyi başarabilsek de çocuk ve genç bireyler için durum daha karmaşık ve yıkıcı bir hal alabiliyor. Bu yazımızda da ortaokul, lise ve üniversite öğrencilerini kapsayan bir anketin sonuçlarını ve öğrencilerin bilinçli medya tüketicisi olmaları için gösterilebilecek yolları sizlerle paylaşmak istedik. 

İçinde bulunduğumuz dijital çağda birçok farklı içeriğe maruz kalıyoruz. Yetişkinler olarak tükettiğimiz içeriğin etkilerini kendi kendimize dengede tutabilmeyi başarabilsek de çocuk ve genç bireyler için durum daha karmaşık ve yıkıcı bir hal alabiliyor. Bu yazımızda da ortaokul, lise ve üniversite öğrencilerini kapsayan bir anketin sonuçlarını ve öğrencilerin bilinçli medya tüketicisi olmaları için gösterilebilecek yolları sizlerle paylaşmak istedik. 

2016 yılında Stanford Tarih Eğitim Grubu, ortaokul, lise ve üniversite düzeyindeki öğrencilerin hepsinin dahil olduğu “kasvetli” akıl yürütme becerileri sergilediğini gösteren bir araştırma yaptı. Ortaokul öğrencilerinin %80’inden fazlası, Slate ile ilgili bir reklam ile bir haber makalesi arasındaki farkı anlayamadı. Benzer şekilde kötü sonuçlarda, lise öğrencilerinin %20’sinden daha azı 2011 Fukushima felaketiyle ilgili çevrimiçi bir görüntüyü eleştirel olarak değerlendirebildi. Birkaç üniversite öğrencisi, silah kontrolüyle ilgili bir Twitter gönderisinin içeriğini ve kaynağını eleştirel olarak değerlendirebildi.  Aynı araştırmacılar, bu tür becerilere artan ulusal ilgiyle birlikte öğrencilerin becerilerinin artıp artmadığını görmek için 2019’da benzer bir çalışma daha yaptı. Yine, artan ilgiye rağmen, çoğu öğrencinin hala çevrimiçi bilgi ve medya kaynaklarında gezinmek için mücadele ettiğini buldular.

Araştırmacılar, eğitimin teknoloji ile aynı hızda ilerlemediği için öğrencilerin becerilerindeki boşlukların ortaya çıktığını savundu. Okullar, bilgi teknolojisinin hızlı gelişimini ve bilgiye her yerde ve her yerde erişimi yansıtacak şekilde müfredatlarını güncellememekte olduğu ortaya çıktı. Ayrıca öğretmenlerin de,  günümüzün dijital ortamında gezinmekle ilgili problemler yaşadığı kanısına varıldı. Bilgi okuryazarlığı, bilgiyi etkili, verimli ve etik olarak bulmak, değerlendirmek ve kullanmak için gerekli becerileri içerir. Medya okuryazarlığı, multimedyadaki mesajların eleştirel analizine ve sorumlu kullanımına odaklanır. Tüm bu farklı ancak birbiriyle bağlantılı tanımlarla, öğrencilerin (ve öğretmenlerin) dijital çağda bilgi ve medyayı nasıl bulacaklarını, değerlendireceklerini ve kullanacaklarını öğrenmeleri gerekiyor. Eğitim teknolojisinde uluslararası bir lider olan Alan Kasım’ın ISTE konferansındaki konuşmasında belirttiği gibi, bilgi okuryazarlığı “okulları internete bağlamanın en istenmeyen tek sonucudur”.

Peki eğitimciler ve ebeveynler olarak öğrencilerin bilgi ve medya okuryazarlığı becerilerindeki boşlukları gidermek için ne yapabiliriz? Bilgi okuryazarlığı dijital çağda yaşam için kritik olduğundan, tüm konu alanlarına dahil edilmeli. Bu, disipline dayalı olması veya belirli bir konu alanındaki müfredata bağlı olması gerektiği anlamına gelir. Mevcut içerik veya müfredatla herhangi bir bağlantı olmaksızın bilgi okuryazarlığını öğreten bağımsız bir kurs yerine, disiplin temelli bir yaklaşım, öğrencileri ilgili kaynaklarla birleştirir ve anlamlı, bağlam temelli tartışmalar için fırsatlar sağlar. Öğretmen-kütüphane iş birliği de bilgi okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesinin hayati bir bileşeni olabilir. Öğretmenler içerik uzmanı olarak hareket edebilir ve kütüphane, araştırma sürecinde öğrencilere rehberlik ederek öğretmenleri destekleyebilir.

Bilgi okuryazarlığı eğitimi, bir sınıf düzeyi veya konu alanıyla sınırlı olmamalı, daha çok öğrencilerin öğrenme deneyiminin sürekli bir parçası olmalı. Her ikisi de öğrencinin öğrenmesine kritik katkılar sağladığından, sınıf öğretmenleri ve akademik kütüphanecilerin ortaklığı yoluyla müfredatla bağlantı kurmalı. Bilgi arama süreci, anlam yaratmak için bireylerin aktif olarak bilgiyle ilgilenmesini gerektiren karmaşık bir süreç.

Yazının Orijinali:

https://www.iste.org/explore/digital-and-media-literacy/help-students-become-savvy-media-consumers?utm_campaign=ISTESproutSocial&utm_medium=social&utm_source=twitter.com

Leave A Comment