Çocuklar İçin Yapay Zekâ: “Elinor Neden Olduğunu Merak Ediyor”

Çocuklar üzerinde yapılan araştırmalar, ekrandaki interaktif karakterlerin, interaktif içeriği olmayan televizyon programlarından daha öğretici olduğunu gösteriyor. Bu interaktif karakterler, çocukların yanıtlarını dinleyip onlara geri bildirimler vererek öğrenmelerini derinleştiriyor.

Çocuklar üzerinde yapılan araştırmalar, ekrandaki interaktif karakterlerin, interaktif içeriği olmayan televizyon programlarından daha öğretici olduğunu gösteriyor. Bu interaktif karakterler, çocukların yanıtlarını dinleyip onlara geri bildirimler vererek öğrenmelerini derinleştiriyor.

Çocukların TV izleme alışkanlıkları değişiyor, artık sadece ekrana bakmak ve dinlemek yerine televizyon karakterleriyle etkileşimde olmak istiyorlar. PBS Kids tarafından hazırlanan “Elinor Wonders Why- Elinor Neden Olduğunu Merak Ediyor“ isimli bilim programına yapay zekâ eklenerek, çocukların öğrenmesi ve eğlenmesi kolaylaştırılıyor. Araştırmacılar, bu interaktif karakterlerin kullanımının, bilimsel konuların öğretilmesinde de etkili olduğunu söylüyorlar. Bu nedenle, araştırmacılar popüler bir bilim programı olan “Elinor Wonders Why” için Siri veya Alexa gibi ‘konuşma’ yapay zekâ teknolojilerini kullanarak etkileşimli bir versiyon hazırladılar. Bu programda ana karakter meraklı bir tavşan olan Elinor, çocuklara sorular soruyor, yanıtlarını dinliyor, özgün geri bildirimler ve gerektiğinde ipuçları veriyor.

Örneğin; sıvı kalınlığı ve yoğunluğu hakkında konuşulan bölümde, Elinor ve arkadaşları ketçapı şişeden çıkarmaya çalışıyor ve ketçap şişenin içinde sıkışıp kalıyor. Elinor izleyiciye “Ketçap neden dışarı çıkmıyor?” diye soruyor. Çocukların çoğunluğu “Sıkıştı” diyerek problemin aynısını tekrarlıyorlar. Elinor yineleyerek “Evet, ketçap şişenin içinde neden sıkıştı, sence çok mu yapışkan yoksa çok mu akışkan?” diye soruyor.

Araştırmacılar, bu interaktif etkileşimli formatın çocukların daha fazla öğrenmelerine yardımcı olup olmadığını test etmek için bir çalışma yapıyorlar. Çalışmada 240 çocuğu üç gruba ayırıyorlar. İlk grup, araştırmacıların hazırladığı interaktif formatlı “Elinor Wonders Why” bölümlerini izliyor. İkinci grup, Elinor’un herhangi bir soru ya da cevap vermeden yayınlandığı orijinal yayını izliyor. Üçüncü grup, “Dora the Explorer-Kaşif Dora” gibi yarı etkileşimli bir versiyon izliyor. Çalışma sonuçlarına göre, tamamen interaktif bölümleri izleyen çocuklar, doğru cevapların %63’ünü verirken, interaktif olmayan sürümü izleyenler %56, yarı interaktif sürümü izleyenler ise %61 doğru cevap veriyor.

Bu sonuçlar, yapay zekâ teknolojisinin öğrenme sürecini nasıl etkilediğinin açık bir göstergesi. Ancak, AI teknolojisinin medyada kullanımı hala yeni bir alandır ve etik konular da dahil olmak üzere çözülmesi gereken pek çok sorun var. AI tabanlı televizyon programları, çocukların öğrenme sürecinde doğru yönde ilerlemelerine yardımcı olsa da, yine de ebeveynlerin ve öğretmenlerin bu programları kullanımını izlemesi ve yönlendirmesi gerekiyor.

PBS Kids kanalı Türkiye’de yayınlanmıyor fakat öğrenme materyalleri, web sitesi ve mobil uygulamaları, uluslararası erişime açık. Çocuğunuzun hem İngilizcesinin gelişmesi hem de yapay zekâ ile öğrenme deneyimini yaşaması için PBS Kids’in web sitesinden Elinor Wonders Why ve benzeri birçok aktiviteye ulaşabilirsiniz.

Haberin orijinali: https://theconversation.com/kids-cartoon-characters-that-use-ai-to-customize-responses-help-children-learn-204282

Leave A Comment