Bilgisayar oyunları çocukları para harcamaya nasıl teşvik ediyor?

Çocuklarınızın bilgisayar oyunlarını oynarken harcamalarını takip etmek, bazen tam zamanlı bir iş gibi gelebilir. Nara Ward, çocukları Finn ve Leif ile yaşadığı deneyimlerinden yola çıkarak, ebeveynlere bu konuda yardımcı olacak ipuçları sunuyor. Oyun şirketlerinin oyun içi satın almalar ve mikro işlemler üzerinden gelir elde etmeyi tercih ettiği günümüzde Ward, ebeveynlerin çocuklarının harcamalarını kontrol etmelerinin ve onları mali sorumluluk konusunda eğitmenin önemine değiniyor.

Çocuklarınızın bilgisayar oyunlarını oynarken harcamalarını takip etmek, bazen tam zamanlı bir iş gibi gelebilir. Nara Ward, çocukları Finn ve Leif ile yaşadığı deneyimlerinden yola çıkarak, ebeveynlere bu konuda yardımcı olacak ipuçları sunuyor. Oyun şirketlerinin oyun içi satın almalar ve mikro işlemler üzerinden gelir elde etmeyi tercih ettiği günümüzde Ward, ebeveynlerin çocuklarının harcamalarını kontrol etmelerinin ve onları mali sorumluluk konusunda eğitmenin önemine değiniyor.

Nara Ward, çocuklarının en sevdiği bilgisayar oyunlarını oynarken harcamalarını takip etmenin tam zamanlı bir iş olduğunu söylüyor

Ward, kocası ve oğulları Finn (14) ve Leif (12) ile Barbados’ta yaşıyor. Oğlu Leif’in Roblox oynamaya başladığında, oyuncuların karakterlerini yükseltmelerine veya sanal öğeler satın almalarına olanak tanıyan, oyunun para birimi olan robux istemeye başladığını aktarıyor. Ayrıca Ward, küçük oğlunun henüz özdenetim veya para aklını öğrenmediğini söylüyor. Sürekli denetimde olması gerektiğini belirtiyor.

Günümüzde birçok oyun şirketi, bir video oyununun ilk satışından kâr elde etmek yerine, oyun içi satın almalar veya mikro işlemlerden elde edilen gelire güveniyor. Bu satın alınan içerik, genellikle tamamen estetik öğelerden oluşuyor, örneğin dans hareketleri, görünümler veya giysiler gibi. Diğer bir seçenek ise, oyun içi satın alımlar aracılığıyla oyunculara taktiksel bir avantaj sağlıyor. Bu, ekstra canlar, karakter yükseltmeleri veya silahlar gibi öğeleri içeriyor ve bu sayede oyunu satın almayan oyunculara karşı bir liderlik konumu elde edilebiliyor.

Küresel çevrimiçi mikro işlem pazarının, 2022’de 67,94 milyar dolar seviyesinden 2023’te 76,66 milyar dolara çıkacağı tahmin ediliyor. Bununla birlikte, bu yöntemlere yönelik uzmanlardan ve tüketicilerden tepkiler olduğunu gösteren işaretler de bulunuyor. Bu nedenle, bazı şirketler oyun içi satın alma gerektirmeyen yeni sürümler sunma sözü veriyor.

Prof Mills gençlerin oyunlara ne kadar harcadıklarından utanabileceklerini söylüyor

Profesör Sarah Mills, oyun şirketlerinin kullanıcıları harcamaya yönlendirmek için davranışsal psikolojiyi kullandığını ve oyun ile kumar arasındaki bağlantının “giderek daha fazla bulanıklaştığını” belirtiyor. Loughborough Üniversitesi’nde beşeri coğrafya profesörü olan Bayan Mills’in araştırması, kumar tekniklerinin oyuncuların daha uzun süre oynamasını ve daha fazla para harcamasını sağladığını ve tekrar tekrar satın almayı teşvik ettiğini ortaya koyuyor.

Ebeveynlerin çocukları için dijital dünyada gezinmelerine yardımcı olan bir kuruluş olan Parent Zone’un CEO’su Vicki Shotbolt, Harcama yaparak oyuncuların “eziyetten kaçınabileceğini belirtiyor. Oyun içi satın alma yapmanın, başka bir seviyeye ilerlemek için saatlerce monoton oyun oynamaktan kurtulmak olduğuna dikkat çekiyor.

Bu sırada, şirketlerin oyun içi para gizleme teknikleri de bir yandan oyuncuların gerçekte ne kadar para harcadığını görmelerini zorlaştırıyor. Bir diğer taktik ise “ganimet kutuları” olarak aktarılıyor.” Çocuklar içeriğini bilmedikleri bir kutu satın alıyorlar ve içinde oyunu değiştirebilecek bir öğe olabileceği umuduyla hareket ediyorlar; ancak beklentilerinin altında kalan bu satın alımlarda hayal kırıklığına uğruyorlar.

Profesör Mills, “Gençler, başarılı olsalar bile nadir bulunan bir eşyayı elde etmek için harcadıkları miktarı düşündüklerinde utanç duygularını hatırladılar” diyor. Birçok çocuğun oyun içi satın almayı sevmediğini söylemesine rağmen mikro dönüşümlere para harcamanın oyunda kalmak için bir beklenti haline geldiğine de dikkat çekiyor.

Zhenghua Yang, bilgisayar oyunlarının gençler için yararlı olabileceğine değiniyor

Oyunlara yapılan harcamalar artarken, bazı uzmanlar oyun oynamanın gençlere fayda sağlayabileceğini ve korkuların abartıldığını savunuyor. Araştırmalar, oyun oynamanın stresi azalttığını, bilişsel becerileri geliştirmeye yardımcı olduğunu ve yalnızlıkla mücadele etmekte iyi bir yöntem olduğunu gösteriyor.

Colorado’da yaşayan Zhenghua Yang, hastanede iki yıl geçirdikten sonra video oyunlarının hayatında önemli bir rol oynadığını ifade ediyor. Yang, tek oyunculu oyunların kendisini bir kahraman gibi hissettirdiğini ve çok oyunculu oyunların da diğer insanlarla bağlantı kurmasını sağladığını belirtiyor. Oyunlar sayesinde dünyanın dört bir yanından ömür boyu sürecek arkadaşlar edindiğini dile getiriyor.

2014 yılında Zhenghua Yang, başkalarına yardım etme misyonuyla Serenity Forge adlı bir oyun şirketi kurdu. Bugüne kadar, 20 milyondan fazla kişinin firma tarafından geliştirilen oyunları oynadığını aktaran Yang, “Biz insanların ufuklarını genişletme işindeyiz” şeklinde ifade ediyor.

Serenity Forge’un mikro dönüşümleri kullanmayan ve oyun içi satın alma sağlamayan bir şirket olduğunu aktaran, Yang, “düşünme şeklimizi sorgulayan anlamlı ve duygusal olarak etkileyici oyunlara” katkıda bulunmaları durumunda bu durumun ileride değişebileceğini söylüyor.

Yang, mikro dönüşümlerin etkisinin kullanıcının savunmasızlığına bağlı olduğunu belirtiyor. “Kredi kartlarının uygun olmayan bir bağlamda tehlikeli olabileceği gibi, mikro işlemler de tehlikeli olabilir. Ancak, kredi kartları da önemli bir işlev görebilir ve oyun içi satın almalar, sevdiği oyunla ilgilenen bir oyuncu için önemli olabilir” diye ekliyor.

Sarah Loya’nın 14 yaşındaki oğlu Andrew, cep harçlığının büyük bir kısmını oyun oynamaya harcıyor. Ancak Bayan Loya, bu durumun bir sorun olmadığını ve oyun oynamanın Andrew’u mutlu ettiğini söylüyor.

Andrew, her gün okuldan sonra ve hafta sonları oyun oynamaya devam ediyor. Bayan Loya, bunu olumsuz bir şekilde değerlendirmediğini belirtiyor. Oğlunun zeki bir çocuk olduğunu ve gerçek ile hayal arasındaki farkı bildiğini ifade ediyor.

Sarah Loya, Teksas’ta Andrew ve 6 yaşındaki kardeşi Rex ile birlikte yaşıyor. 43 yaşındaki anne, “Banka hesabım Andrew’un aboneliğine bağlı olduğu için izinsiz bir şey satın alıp almadığına bakardım” diyor. Ancak her zaman öncesinde izin alarak bir satın alma işlemi yapacağını söylediğini ekliyor.

Ebeveynlerin, çocuklarının satın alımlarını ve banka hesaplarını korumak için çeşitli yöntemler var, ancak e-posta adreslerini, şifrelerini ve ödeme kartlarını farklı platformlarda ve cihazlarda takip etmek zor olabilir.

Bu durumu ele almanın bazı yolları vardır, örneğin çocuk hesapları ve ebeveyn denetimlerini kullanarak satın alma işlemlerini devre dışı bırakmak veya harcama limitleri belirlemek bunlardan biridir. Ebeveynler ayrıca satın alma işlemlerini belirlemek için e-posta bildirimlerini ayarlayabilir ve kredi kartı yerine hediye kartı kullanabilirler.

Ancak belki de en önemli olan Zhenghua Yang’ın da değindiği gibi çocuğunuzla iletişim kurmaktır.

Barbados’a geri dönen Ward ise oğlu Leif’in güvenli bir şekilde oyun oynaması için ekran süresi sınırları ve şifreler belirlediğini paylaşıyor. “Herhangi bir satın alma işlemi yapmak için şifremi kullanması gerekiyor ve hesabına para eklemek istiyorsa bana danışması gerekiyor. Mikro işlemler sinir bozucu olabilir, ancak bu bir hayat dersidir.”

Kaynaklar:

Leave A Comment