Momfluencerlık, İş Birlikleri ve Sorumluluklar

etkileyiciler çoğaldı. Sosyal medya üzerinden bilinirlik elde eden, bir topluluğu olan kişiler olarak tabir edilen influencerlar her geçen yıl çoğalmakta ve çok çeşitli sektörlerde, alanlarda kendi topluluklarına içerik üretmekte.

Influencerlık teriminin hayatımıza girmesinden bu yana sosyal medyada belli kesimlere hitap eden etkileyiciler çoğaldı. Sosyal medya üzerinden bilinirlik elde eden, bir topluluğu olan kişiler olarak tabir edilen influencerlar her geçen yıl çoğalmakta ve çok çeşitli sektörlerde, alanlarda kendi topluluklarına içerik üretmekte.

Kozmetik, yemek, spor, sağlıklı yaşam, günlük hayat gibi alanlarda çoğunlukla karşımıza çıkan etkileyicilere bir yenisi de ‘anne influencerlar’ yani ‘momfluencerlar’ eklendi. Momfluencerlar, yani anne influencerlar annelik dönemlerinin en başından hatta hamilelik döneminden itibaren kendi yolculuklarını paylaşan ve bebeğin büyümesi sürecini çoğunlukla Instagram aracılığıyla paylaşan etkileyicilere deniyor. (Knibbs, 2023) Annelik tecrübesinin birinci ağızdan yayınlandığı, ebeveynlere tavsiyeler ve ipuçlarının verildiği, zorluklar ve yenilikler, ilk heyecanlar ve tecrübelerin aktarıldığı diğer ebeveynlere yönelik yapılan içerikler momfluencerların içerik listesini oluşturuyor.


Momfluencerlar günlük hayatlarını yaşadıkları gibi aktararak kendileri gibi annelik dönemini ilk kez yaşayan diğer annelere destek veren, bağ kuran şeffaf paylaşımlarda bulunuyorlar. Yaşanan zorluklar, lohusa dönemi, doğru bilinen yanlışlar, her şeye yetişememek, bebek için en doğrusunu yapmaya çalışmak gibi pek çok endişe momfluencerlar sayesinde ebeveynlere destek sağlıyor.

Çocuğun büyümesine tanık olan momfluencer takipçileri anne-çocuk arasındaki ilişki hakkında ipuçları, bir annenin çocuğunu büyütürken yaptığı doğruları ve yanlışları görebiliyor ve kendi annelik döneminde buradan aldığı tüyoları uygulayabiliyor. Annelik konusunda bir sosyal medya etkileyiciyle kurulacak bağ takipçi-influencer arasında yaşanan bağların en kuvvetli versiyonlarından biri olarak düşünebilir.

Momfluencerlar günlük hayatlarını ve tecrübelerini anlatan, yaşadıkları zorlukları gösteren etkileyiciler olsalar da aynı zamanda sosyal medyanın geri kalanı gibi mutlu en kamera önüne koyulabilir yanlarını gösterebiliyorlar. Çoğunlukla öncesinde yaptıkları farklı alanlardaki influencerlıkla tanınmış kişiler anne olduktan sonra momfluencer olarak kariyerlerine devam ediyorlar. Kusursuz fotoğraflar, hayatın en güzel görünen kareleri, mutlu aile tabloları gibi göz önüne serilen annelik hikayeleri takipçiler tarafından samimiyetsiz bulunabiliyor. Veya bu şekilde tecrübe edilen annelik serüvenini izleyen takipçiler kendileri anne olduktan sonra kişinin gerçekleri yansıtmadığını düşünebiliyor. (Grose, 2022)

Momfluencerlar her influencer gibi belli bir kitleye ulaştıktan sonra çeşitli marka iş birlikleri yaparak sosyal medyadan gelir elde etmeye başlıyorlar. Bu sektörün ağırlıklı markaları bebek bakım ürünleri, bebek maması, bebek giyim markaları, deterjan markaları, oyuncak markaları, eğitim odaklı markalar gibi çeşitlerde iş birlikleri en sık görülenlerden. Momfluencerların en büyük hedef kitlesi ebeveynler ve yakın zamanda ebeveyn olacak kişiler -özellikle anneler- oluyor. Reklam veren tarafından ele alındığında, ilgili ürünlerin direkt olarak hedef kitleye ulaşması doğru bir reklam stratejisi ve iş birliği seçimi olarak gösterilebilir. Takipçiler ise bir annenin kullandığı ve tavsiye ettiği ürünleri güven ve dürüstlük doğrultusunda tercih edebiliyorlar. Ürün gerçeği ve reklam stratejisinin aynı doğrultuda ilerlemediği noktada samimiyetsiz ve dürüst olmayan tavsiyeler hem markanın hem de iş birliği yapılan momfluencerın imajını ciddi derecede zedeleyebiliyor. (Momfluencer: Today’s influencer marketing)

İmaj bir yana, momfluencerların yapacağı bazı çok küçük yanlışlar bile büyük etkilere sahip olabileceği için bu etkileyicilere büyük sorumluluklar yükleniyor. Paylaşılan içeriklerin fiziksel ve psikolojik sağlığa uygunluğu, kültür, ortak değerler gibi önemli ögelere uygunluğu kişinin etki edeceği kesim için büyük önem taşıyor. Pek çok kişinin kendilerinden etkilendiği ve kendilerini örnek aldığı bilincine sahip olarak hareket etmeleri ve gösterdikleri annelik serüvenlerini dürüstlük doğrultusunda ilerletmeleri gerekmekte. Aynı zamanda ana öznesi anne ve çocuk olan bu içeriklerin çocuğun dijital güvenliğini sağlama, veri gizliliği gibi konularda da hassasiyet göstermesi gerekmekte.

Çocuğun doğumundan itibaren tüm hayatının kayıt altına alınması, binlerce kişiyle paylaşılması beraberinde gizlilik soru ve sorunlarını da getiriyor. Doğum tarihinden ilk öğretmeninin ismine kadar bildiğimiz bu çocuklar gelecekte karşılarına çıkacak büyük gizlilik sorunlarıyla karşı karşıya. Ebeveynlerin sorumluluğunda olan, çocuklarını veri gizliliği ve dijital medya okuryazarlığı konusunda bilinçlendirme sorunları momfluencerlar için çocuğu dijital medya ve veri gizliliği endişelerinden koruma gibi bir öncelikle başlıyor. Güzel anları, zorlukları, eğlenceleri, aile hayatını sosyal medyaya taşırken tüm bunları belirli sınırlar içerisinde yaparak çocuğun kişisel verilerini koruma altında tutmak gerekiyor. (Knibbs, 2023)

Momfluencerlar, dijital ortamda annelik serüveninin gösterildiği, başka anneler ile iletişim ve bağ kurmak amacıyla ortaya çıkmış yeni nesil bir influencerlık olarak ele alınabilir. Momfluencerlar dijital dünyada anneliği göstererek pek çok kişiye destek ve öncü olmaya devam ediyorlar. Bu desteğin en önemli noktaları olarak takipçiler ile şeffaf bir iletişim kurmak, iş birliklerinin doğru seçilmesi ve aksettirilmesi, özel hayat ile dijital dünyada gösterilen hayat arasına doğru şekilde bir çizgi çekilmesi bir momfluencerın sorumlulukları olarak gösterilir ve bunlara uygun hareket etmesi gerekir.

Kaynaklar

Grose, J. (2022, November 27). The Toxic Perfection of Momfluencers. New York Times, 6(L). https://0-link-gale-com.opac.bilgi.edu.tr/apps/doc/A727976606/CSIC?u=bilgi&sid=bookmark-CSIC&xid=79dae835

Knibbs, K. (2023, April 25). The case against Momfluencers. Wired. https://www.wired.com/story/momfluencers-essay/

Momfluencer: Today’s influencer marketing. Rebel. (n.d.). https://www.rebel-co.com/resources/momfluencer

North, A. (2023, April 25). The expensive, unrealistic, and extremely white world of “momfluencers.” Vox. https://www.vox.com/23690126/mothers-parenting-momfluenced-sara-petersen-tiktok-instagram

Leave A Comment