Eğitimde Eleştirel Dijital Okuryazarlık: Öğretmenden Öğretmene El Kitabı Yayında

Teyit ve Öğretmen Ağı iş birliğinde hayata geçirilen “Öğretmenler için eleştirel dijital okuryazarlık” projesi katılımcısı öğretmenlerle birlikte hazırlanan bir el kitabı.  Projenin asıl amacı; öğretmenlerin günlük ve profesyonel hayatlarında eleştirel dijital okuryazarlık becerileri ile güçlenmesi ve bunu öğrenme ortamlarındaki diğer paydaşlara yayabilmeleri için alan yaratmak.  Kitap, eğitimcilerin farkındalığını ve ilgisini besleyecek bölümlerin yanında öğrenme ortamlarında uygulayabilecekleri etkinlik önerilerini de veriyor.  Türkiye‘nin 19 farklı ilinden ve birçok farklı branştan 39 öğretmenin katkılarıyla hazırlanan bu el kitabında teorik bilgiler pratik örneklerle destekleniyor.  İlk sayfasında “Öğretmenler Bu el kitabını neden okusun?” başlığı altında pek çok öğretmenden görüş bulunuyor.

(Teyit.org)

“Öğretmenlerin deneyimleri ve ihtiyaçları etrafında şekillenen, onların eleştirel dijital okuryazarlık becerileri kazanabileceği, meslektaşları ile deneyimlerini paylaşabileceği, öğrenci, meslektaş ve velilere yönelik çözümler üretebileceği, uzun soluklu bir proje tasarlayabileceğimizi düşündük. Böylece Teyit ve Öğretmen Ağı olarak, Heinrich Böll Stiftung Derneği Türkiye Temsilciliğinin desteğiyle kolları sıvadık ve ortaya “Öğretmenler için Eleştirel Dijital Okuryazarlık Projesi” çıktı. İhtiyaç odaklı, öğretmenin üretimine ve paylaşımına alan açan, hiyerarşisiz, birlikte öğrenen bir topluluk oluşturmak üzere yola çıktık ve Şubat ayında projemizin ilk buluşması, 19 ilden ve birçok farklı branştan 39 Değişim Elçisi öğretmenle başladı.” (Eğitimde Eleştiren Dijital Okuryazarlık: Öğretmenden Öğretmene El Kitabı)

“Öğretmenden öğretmene başlamadan önce hatırlatma ve tavsiyeler” kutusunda ise şu tavsiyelere yer veriliyor;

 ● Teyitçilik zor bir uğraştır, sabırlı olun.

 ● Eğitim paydaşlarına eleştirel düşünmenin önemini hissettirin.

 ● Öğrencilerinizi, velilerinizi ve meslektaşlarınızı konfor alanının dışına çıkmaları için cesaretlendirin.

 ● Meslektaşlarınızın bu alanda yaptığı çalışmaları inceleyin ve kendinize uyarlayın.

● Eleştirel dijital okuryazarlığı (EDO) derinlemesine öğrenmek için ilgili kurumların bu alandaki çalışmalarını takip edin.

● Öğretmenin sadece bilgiyi aktaran değil aynı zamanda sorgulayan kişi olduğunu hatırlayın.

● Eleştirel düşünme bulaşıcıdır, EDO yaklaşımını kendiniz, aileniz, çevrenize taşıyın.

● Her gün bir kez şunu tekrarlayın: “Teyit ettiklerimden pişman değilim. Aklım hala teyit edemediklerimde.

KAYNAK

https://md.teyit.org/file/egitimde-elestirel-dijital-okuryazarlik.pdf