Çocuk Medyasının Dönüşümü İstanbul’da Konuşuldu

YAZANBegüm Berber

Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumunun (TRT) düzenlediği Uluslararası Çocuk Medyası Konferansı, “çocuk medyasının dönüşümü” teması ile 11-12 Aralık 2019 tarihlerinde Conrad İstanbul Bosphorus otelinde yapıldı. Bu yıl sekizincisi düzenlenen konferansta, Türkiye’den ve farklı ülkelerden, alanında uzman kişilerin katılımıyla, çocuk medyası, okuryazarlık ve medyadaki dönüşüm gibi konu başlıkları ele alındı.

Konferansın ilk oturumunda “çocuk ve medyanın dönüşümü” konuşuldu. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesinden Prof. Dr. Nilüfer Pembecioğlu, geçmişten günümüze çocukların ve çocuk medyasının dönüşüm sürecini katılımcılarla paylaştı. Pembecioğlu, “Biz, çocukların dönüşümü gerçekleştireceğini düşünüyoruz. Teknolojiyi en sık, en kolay, en hızlı kullananlar onlar; çünkü bu teknolojinin içine doğuyorlar. Anne babalara tavsiyemiz, çocuklarının teknoloji kullanımını engellemesinler” diye konuştu.

Özel tasarım çocuk okulları ile dünyaca üne sahip olan Takaharu Tezuka da oturumun konuşmacılarındandı. Binalar gibi, medyanın da farklı tasarımlara açık olması gerektiğine dikkat çeken Tezuka, konuşmasını sonlandırırken, “Burada ailelere, çocuklarına karşı çok bunaltıcı olmamalarını tavsiye ediyorum. Eğer çok baskılarsak zayıf olurlar. Eğitim normal binalardan ziyade farklı tasarımlarda nasıl daha iyiyse, yeni medya da öyle olabilir” dedi.

“Medyadaki dönüşümün çocuk psikolojisine etkisi” üzerine konuşan psikiyatrist ve yazar Prof. Dr. Bengi Semerci, çocuğun gördüklerinden etkilenme sürecinin gelişim dönemine göre değiştiğini söyledi. Semerci, hangi çocuğun, kaç yaşında, neleri ne kadar izleyebileceği konusunda, ailelerin bilinçlenmesi ve uygun denetlemeler yapması gerektiğini ifade etti.

Konferasın ikinci gününde “teknoloji ve dijitalizasyon” konuşuldu. Eğitim tasarımcısı ve Usturlab Genel Müdürü Sümeyye Ceylan’ın moderatörlüğünü üstlendiği ikinci oturumda, Türkiye’nin çocuklarının dijital yolculuğu, yeni nesil anne ve babalar, İngiltere’deki erken çocukluk eğitimi, üstün zekâlı çocuklar için teknoloji ve medya konuları ele alındı. Mediabrands Insights Çocuk Araştırmaları Koordinatörü Funda Tuğrul, çocukların evdeki vakitlerini ağırlıklı olarak anneleriyle birlikte geçirdiğini belirtirken, çocukların dışarıya çıkmadan evde yaptıkları sosyal etkinliklerden de söz etti. Çocukların dijital ortamda vakit geçirirken bunu sosyalleşmek için bir araç olarak kullandıklarına değinen Tuğrul, çocukların en çok YouTube’da vakit geçirdiklerini belirtti.

Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitim Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Serap Erdoğdu da oturumun devamında söz aldı. Erken çocukluk eğitimi bağlamında İngiltere’den çocuk ve medya izlenimlerini paylaşan Erdoğdu, İngiltere’de çocukların, medya okuryazarlığı ile ilgili çeşitli eğitimler aldıklarını söylerken eğitim sürecinde çocuklara doğru bir şekilde ulaştırılmaya çalışılan kaynaklar olduğunun da altını çizdi.