Common Sense’in “Küçük Çocuklar ve YouTube” Araştırmasında Öne Çıkan Bulgular

YouTube’da 8 yaş ve altındaki çocuklar tarafından görüntülenen beş videodan biri, genellikle yaygın ve uygunsuz reklam, şiddet ve diğer şüpheli içerikler içeren reklamlar barındırıyor. Bu bilgi, Common Sense tarafından Kasım 2020’de yayınlanan “Küçük Çocuklar ve YouTube: Reklamlar, Oyuncaklar ve Oyunlar İzlemeyi Nasıl Domine Ediyor?” başlıklı rapordaki temel bulgular arasında yer alıyor.

ABD’de 2015’te YouTube Kids’in piyasaya sürülmesine rağmen, ana YouTube sitesinin çocuklara yönelik büyük miktarda içerik barındırmaya devam etmesi üzerine bu araştırma gerçekleştirildi. Gençler ve yetişkinler tarafından kullanılmak üzere tasarlanmış bu platformun hevesli kullanıcıları arasında hâlâ çocuklar da bulunuyor.

Michigan Üniversitesi ve Common Sense tarafından ortaklaşa yürütülen, 0-8 yaş arasındaki çocukların YouTube izleme deneyimlerini inceleyen çalışmaya yaklaşık 200 ebeveyn katıldı. Ebeveynler ana YouTube sitesinde çocuklarının izlediği son 10 videonun bir listesini araştırmacılara verdi. 

Common Sense Kıdemli Araştırma Direktörü Michael Robb, “Bu çevrimiçi video izleme patlaması, çocukların YouTube gibi platformlarda maruz kaldığı içerik miktarı düşünüldüğünde önemlidir,” derken “İçerik çalışmamızda, çocukların birçok çevrimiçi videoda gördüklerini ilk elden gördük: çok sayıda reklam ve rahatsız edici bulduğumuz diğer içeriklerle karşılaştık, bunlara pek de eğitici nitelikte değildi.” diye konuştu. 

Michigan Medicine CS Mott Çocuk Hastanesi’nde gelişimsel davranışçı çocuk doktoru ve araştırmacı olan, YouTube raporunun ortak yazarı Jenny Radesky ise “YouTube’da çocuklar için harika içerikler olmasına rağmen bunlar zirveye çıkmıyor. Çalışmamızda çoğu çocuk, daha fazla görüntüleme elde etmek için içerik oluşturucuların yayınladığı markalı ürünlerin videolarını izliyordu, bunlar öneri akışlarında daha fazla yer alıyor” dedi. Radesky, “YouTube’un bu platformu seven genç beyinlere olumlu rol modelleri, farklı bakış açıları veya havalı yaratıcı fikirler sunması için çok fazla potansiyel var, ancak maalesef bu videolar katılımcılarımızın izleme geçmişlerinde nadirdi.” şeklindeki tespitini de sözlerine ekledi. 

Araştırmanın bulguları şöyle: 

1. YouTube ana platformunda reklamlar çok yaygın. Erken yaş çocukluk dönemi videolarının %95’inde ve diğer hedef kitle kategorilerinin %72 ila %86’sında reklam görülüyor.

Erken yaş çocukluk kategorisindeki videoların üçte birinden fazlası üç veya daha fazla reklam içerirken, %59’u bir ila iki reklam içeriyordu. Bu videolardaki reklam tasarımı genellikle sorun teşkil ediyordu; örneğin eğitim içeriğini engelleyen banner reklamları, önerilen videolar için karıştırılabilir yan çubuk reklamları veya Peppa Pig gibi popüler karakterlerin değiştirilmiş sürümlerini gösteren video oyunları için reklamlar.

2. 8 yaş ve altındaki çocuklar tarafından görüntülenen 5 videodan biri, yaşa uygun olmayan reklamlar içeriyor.

Uygunsuz reklamlar arasında şiddet içerikli reklamlar (örn. Şiddet içerikli video oyunlarına yönelik reklamlar), cinsel içerik (örneğin, iç çamaşırı reklamları), uyuşturucu/alkol (örn. viski) veya Politika (örn. Başkan adayları Trump veya Biden veya göç gibi siyasi konular) olanlar yer aldı.

3. 8 yaş ve altı çocuklar tarafından görüntülenen videoların neredeyse yarısı (% 45), çocukların satın alması için öne çıkan veya tanıtılan ürünler.

Bu videoların% 22’si oyuncaklara odaklanıyor, kendi ürünlerini tanıtan YouTuber’ları veya belirgin şekilde öne çıkan markalı ürünleri temel alıyor.

 4. 8 yaş ve altındaki çocukların izlediği 4 videodan 1’inden fazlası (%27) daha büyük hedef kitlelere yönelik.

Bunlar arasında Fortnite gibi yaşa uygun olmayan oyunlar içeren oyun videoları, şakalar veya kaba davranışlar içeren gerçeklik vlog’ları ve şiddet içeren müzik videoları veya derlemeler yer alıyor.

5. Küçük çocuklar öncelikle eğitim içerikli videolar değil, eğlence içerikli videolar izliyorlar.

Videoların dörtte biri (%25) eğitici olarak sınıflandırıldı, ancak bunların çoğu sadece temel eğitim kavramlarına değiniyordu. Videoların sadece %5’i yüksek bir eğitim değerine sahipti, bu da konuları gelişimsel olarak uygun bir seviyede öğrettikleri ve basit veya yüzeysel kavramların ötesine geçtikleri anlamına geliyordu. Çocukların izlediği videoların dörtte üçünün (%75) eğitim değeri yoktu veya zayıftı.

6. Tüm farklı olumsuz içerik türlerinden 8 yaş ve altındaki çocukların fiziksel şiddete maruz kalma olasılığı daha yüksek ve her 10 videodan 3’ünde (% 30) en az hafif düzeyde fiziksel şiddet bulunuyor.

Zorbalık, alçakgönüllülük, şaka veya diğer manipülatif davranışlar da dahil olmak üzere kişilerarası şiddet, videoların %20’sinde görüldü. Videoların yaklaşık %6’sında hafif veya orta derecede cinsel içerik mevcuttu.

7. Çeşitli temsiller ve / veya olumlu rol modellemesi videoların sadece %24’ünde görüldü.

YouTube, çeşitli aileler ve bakış açılarına yönelik bir pencere olabilir, ancak 4 videodan 3’ünde çeşitli temsiller ve olumlu rol modelleri eksikti.

8. Neredeyse tüm ebeveynler, küçük çocuklarının YouTube’u en azından bir şekilde kullandığını takip ettiklerini belitiyor.

Ankete katılan ebeveynlerin çoğu, çocuklarının ana YouTube kullanımı sırasında onları gözleyip gözlemedikleri sorulduğunda “çok fazla” (% 63),% 34 “biraz” ve% 3’ü “hiç” diye yanıt verdi. En yüksek miktarda şiddet ve tüketicilik içeren erken ilkokul ve ara / genç kategorilerindeki videolarda “coviewing” yani ebeveynin çocukla birlikte izleme deneyimi çok düşüktü. 

Kaynak:

https://www.commonsensemedia.org/about-us/news/press-releases/as-online-videos-dominate-young-kids-screen-time-youtube-exposes-them

Leave A Comment