TRT Uluslararası Çocuk Medyası Konferansı 2018 Gerçekleşti

YAZANBeriz Elmas Rojda Oğuz

TRT Uluslararası Çocuk Medyası Konferansı, ‘Çocuk Medyasında İçerik Seçimi ve Ekran Süresi Yönetimi’ teması ile 28-29 Kasım 2018 tarihlerinde Conrad Istanbul Bosphorus otelinde gerçekleşti. Bu yıl yedincisi düzenlenen konferansta, Türkiye ve farklı ülkelerden alanında uzman kişilerin katılımıyla, çocuk ve medya ilişkisi, çocuk medyası okuryazarlığı, dijital ebeveynlik, çocuklar için içerik oluşturma başlıklı konular ele alındı.

Konferansın ilk oturumunda ‘Çocuk Medyası Okuryazarlığı’ konuşuldu. TRT Çocuk Kanal Koordinatör Yardımcısı İsmihan Yılmaz’ın moderatörlüğü ile gerçekleştirilen ilk oturumda, medya okuryazarlığının en az okuma yazmayı öğrenmek kadar önemli olduğunu vurgulandı. Yılmaz: ‘’Çocuklar kendi kendilerine okur yazarlığı edinmezler, biz ebeveynler, öğretmenler, yetişkinler olarak çocuklara bu konuda bir formasyon vermeliyiz.’’ şeklinde belirtti.

Akademisyenler ve Hikaye Anlatıcıları Merkezi’nden Kim Wilson da oturumun konuşmacılarındandı. Wilson, çocuklar için hazırlanan içeriklerin onlar için olumlu sonuçlar yaratabileceğini söyledi ve ekledi: ‘’Çocuk gelişimini araştırmanın önemli olduğunu kendi çocuğumda gördüm. İyi yaratılmış medya mesajları çocukları ciddi oranda etkileyebiliyor. Kuzey ABD’nin verilerine göre okul öncesi çağdaki bir çocuk günde yaklaşık yetmiş medya mesajı ile karşılaşıyor.’’ Wilson, çocuklar için içerik oluşturan kurum veya kişilerin mutlaka akademisyenler ve akademik araştırmalarla bağlantıda olması gerektiğini de belirtti.

‘Çocuklar Ne İstediklerini ve Nasıl Bulacaklarını Bilirler mi?’ başlığı altında konuşan David W. Kleeman, dünyanın her yerindeki çocukların sosyal medyada ve televizyonda ne kadar zaman harcadıklarını araştırdıklarını aktardı. Kleeman, diğer ülkelerdeki çocuklar oyun oynayarak vakit geçirirken, Türkiye’de yaşayan çocukların en çok televizyon ve video izleyerek vakit geçirdiklerini söyledi. Kleeman çocukların bilgileri nereden aldıkları hakkında şöyle konuştu: “Ev ortamında beş ve sonraki yaşlarda çocuklar çevreden etkileniyor. Sevdikleri şeyler olunca da kendi akranlarıyla da bunları paylaşıyorlar. Yeni bilgiyi nasıl buluyorlar? Online olarak bilgiler alıyor çocuklar. Televizyon reklamları artık daha az etkili. Çocuklar yeni yöntemler buluyor’’

Konferansın ikinci oturumunda ‘Çocuk Medyasında Ekran ve İçerik Yönetimi Araştırmaları’ konusu ele alındı.

Dr. Jacqueline Harding ile Çocuklar İçin Zekice İçerikler Oluşturma başlığı altında konuşuldu. Harding, iyi bir içerik oluşturmanın dijital yetenekler geliştirmeyle ilgili olduğunu belirtti ve görsel medyanın öneminden bahsetti. Ebeveynlerin, çocuklarını güvenli bir dijital geleceğe taşıma konusunda umutsuz hissetiklerini veanlamlandıramadıklarını belirten Harding şöyle ekledi: ‘’Ebeveynler bir şey söylediklerinde onları dinlemeliyiz.’’ Ebeveynler kadar çocukları da dinlememiz gerektiğini vurgulayan konuşmacı, çocuklara soru sormanın ve onların vücut diline dikkat etmenin de önemine değindi. Çocukların televizyon içeriklerine nasıl tepki verdiklerini, pozitif ve negatif vücut dilini incelemenin önemli olduğunu belirtti. Çocuklar için zekice içerikler oluşturmanın çaba gerektiren bir durum olduğunu da ekleyen Harding, çocukların hayal gücünü bilgiden daha önemli gördüklerini vurguladı.

Ampere Araştırma ve Analiz direktörü Guy Bisson da konferansta yer aldı. Çocuk programcılığının geleceği hakkında konuşan Bisson, küçük çocuklu ailelerin ücretli televizyon servislerine üye olmaya daha eğilimli olduğunu belirtti. Netflix örneği ile ücretli abonelikle içerik izlenebilen servislerin varlığına değinen konuşmacı, televizyon ve online içerik sunan platformlardaki farklılıklardan ve çocukların izleme alışkanlıklarından bahsetti. Gün içerisinde farklı saatlerde farklı mecralardan içeriğe ulaşıldığını söyleyen Bisson, çocukların Youtube gibi online platformlarda video izlemeyi öğle vakitlerinde tercih ettiğini belirtti.

Kapak görsel kaynak: https://www.magazinhaberleri.com/trt-uluslararasi-cocuk-medyasi-konferansi-2018-istanbulda-devam-ediyor/

Leave A Comment