Dijital Çağda Çocukların Hayatı Araştırıldı

Dijital Çağda Çocukların Hayatı Araştırıldı

Haber: Ekrem Baş – Editör: Birol Şevki Tavlı UNICEF Araştırma Ofisi – Innocenti ve Londra Ekonomi ve Siyaset Bilimi Okulu

gko-footer-unisef2

Haber: Ekrem Baş – Editör: Birol Şevki Tavlı

UNICEF Araştırma Ofisi – Innocenti ve Londra Ekonomi ve Siyaset Bilimi Okulu (London School of Economics and Political Science – LSE) tarafından yürütülen “Küresel Çevrimiçi Çocuk” (Global Kids Online) projesinin 2015-2016 araştırma sentez raporu yayımlandı.

gko-footer-lse

Global Kids Online projesi geçen hafta, New York’taki UNICEF Genel Merkezinde düzenlenen “Dijital Çağda Çocukların Hayatı” adlı seminerde kamuoyuna açıklandı. Çocukları internet dünyasında bekleyen fırsatları ve karşı karşıya oldukları tehditleri araştıran bir ağ inşa etmeyi amaçlayan bu projenin ön çalışmaları sonucunda ortaya çıkan bulgular ise bir raporla duyuruldu.

 

İNTERNET EĞİTİCİ; FAKAT ÇOCUKLAR RİSK ALTINDA

Rapordaki bulgular, çocukların internette öğrenme, sağlıklı bilgiye ulaşma, sosyal bağ kurma ve yeni dijital yetenekler edinme gibi bir dizi fırsata sahip olduklarını gösteriyor. Ancak zamanının çoğunu internette etkin olarak geçiren çocuklar büyük tehditlerle de karşı karşıya. Hatta bazı ülkelerde çocukların üçte ikisi internette cinsel içeriğe maruz kaldığını söylerken, pek çok çocuk da zararlı ve yaralayıcı deneyimler yaşadığını bildiriyor. Çocuklara göre, bu deneyimlerin başlıca sebepleri; internet dolandırıcılığı, açılır pencereler ya da cinsel taciz olarak sıralanıyor.

 

maxresdefaultNew York’taki etkinlikte, LSE’den Profesör Sonia Livingstone “İnternet daha çok ülkede daha çok çocuğa ulaştıkça, onların çevrimiçi ortamdaki katılım, denetim ve korunma haklarını gözeten karar vericileri yönlendirebilmek için, kanıta dayalı verileri genişletmemiz hayatî bir önem taşıyor” şeklinde konuştu.

 

 

YENİ BULGULAR, KARAR VERİCİLERİ HAREKETE GEÇİRMELİ

UNICEF Innocenti direktörü Sarah Cook “Bizler, çocukların internet kullanımına ilişkin politikaları tartışırken, onların sesini ve görüşlerini göz önünde tutmalıyız” dedi. “Çocuklarla birlikte araştırma yapmak, çevrimiçi ortamda onları bekleyen belli başlı fırsatların yanı sıra, güvenliğe ilişkin kaygıların da gerçekçi bir tablosunu oluşturmamıza olanak sağlıyor. Çocukların özlem ve kaygılarına kulak vermek, bu bilgileri karar vericilere yönelik mesajlara dönüştürmek için çok önemli.”

UNICEF Innocenti’den çocuk koruma uzmanı Jasmina Byrne, çocukların dijital deneyimlerini dikkate almanın neden önemli olduğunu şu sözlerle anlattı: “Çocukların internet kullanımı üzerine ortaya konan bulgu ve araştırmalar; uluslararası aktörler arasında standartlar, sözleşmeler, protokoller ve yatırımlara ilişkin küresel düzeyde bir uzlaşma inşa etmeye yardımcı olabilir. Böylece internet, çocuklar için daha güvenli ve daha iyi bir yer haline gelecektir.”

RAPORDAN ÇARPICI NOTLAR

 

global_kids_online-largeRaporda yer verilen ön çalışmalar; Arjantin, Filipinler, Sırbistan ve Güney Afrika’da yaşayan 9-17 yaş arasındaki çocukları kapsıyor. Projenin internet sitesinde ücretsiz olarak kullanıma sunulan yeni ve esnek araştırma araçlarıyla elde edilen bu çalışmalar sonucunda önemli bulgular ortaya çıktı. Buna göre:

 

  • Araştırma kapsamındaki her on çocuktan sekizi internete erişimini akıllı telefon ile sağlıyor. Bu bilgi, çocukların internete kendi başlarına erişim sağladıkları yönündeki savları desteklediği gibi, büyük fırsat ve tehditlere açık olduklarını da ortaya koyuyor.

 

  • Çocukların büyük çoğunluğu interneti bir öğrenim aracı olarak değerlendirseler de, okulda internet kullanımı ve öğretmenlerin bu konudaki rehberliği hâlâ çok alt düzeyde. Ebeveynler ise, çocuklarına bu konuda yardımcı olmayı istemelerine karşın, kendilerini onlara rehberlik edecek bilgi ve beceride hissetmiyorlar.

 

  • İnternette rahatsız edici bir deneyim yaşadığını bildiren çocukların oranı Güney Afrika’da beşte bir iken, Arjantin’de dörtte üç olarak belirlendi. Böyle bir içerikle karşılaşan çocukların üçte biri ila ikisi, çoğunlukla arkadaşlarından yardım istiyor. Yalnızca yüzde beş ila onu öğretmenlerine başvururken, çok daha az oranda çocuk, bir uzmana danışma yoluna gidiyor.

 

  • Araştırma kapsamındaki çocukların dikkate değer bir azınlığı, daha önce tanımadıkları kişilerle internet ortamında temas kurduklarını söylüyor. Çoğu çocuk, böyle kişilerle gerçek hayatta yüz yüze görüşmeye gidecek kadar işi ilerletmiyor. Bulgular, bu konuda daha fazla eğitime ihtiyaç olduğunu gösteriyor.

 

Kaynak: www.unicef-irc.org

Projenin internet sitesi: www.globalkidsonline.net

Yorum Bırakın